21pskills_wordle

Programmering – den vigtigste af 21st Century Skills?

Efter at have set på en undervisningssituation fra forskellige perspektiver gennem fire uger skal der nu bindes en sløjfe og konkluderes. Umiddelbart trænger tanken om programmeringskundskab som hvermandseje sig på. Hvis alle lærer at programmere og det er lige så naturligt som at lære at regne og tale engelsk, så vil det åbne helt nye veje. Vores horisont vil udvides i betragtelig grad og vi vil få flere tangenter at spille på. Teknologiens rolle i fremtidens skole kan ikke blive for stor…eller kan den? Måske. Se med i næste uge her på kanalen.

lringssituation-med-scratch

Tilføj en kommentar

9 kommentarer til "Programmering – den vigtigste af 21st Century Skills?"

Send notifikationer om
avatar

Sorter efter:   nyeste | ældste | flest stemmer
Sarah Louise Lolk Mariussen
Medlem
5 år 10 måneder siden

Jeanne, har du mulighed for at lægge en tydeligere plan ind?

Sarah Louise Lolk Mariussen
Medlem
5 år 10 måneder siden

Synes jeg ser fint ud – du kommer rundt om mange aspekter.

Pia Bajlum Esbensen
Medlem
Pia Bajlum Esbensen
5 år 10 måneder siden

Spændende samt overskuelig og tilgængelig model, du har lavet, synes jeg. Jeg tænker videre over, hvordan eleverne bliver i stand til at gå bag om programmering for at se kritisk på det? Hvornår er det ikke udelukkende kompetencer i at programmere, som eleverne lærer, men også en kritisk sans ift. at handle med det?

Britt Alstrøm
Medlem
5 år 10 måneder siden

Hvad kommer det mon til at betyde for fagenes tilgang og forståelsen heraf, hvis programmering bliver et selvstændigt fag?

Jeanne Rose Hermann
Gæst
Jeanne Rose Hermann
5 år 10 måneder siden
Om programmering bliver /bør være et selvstændigt fag tvivler jeg på. Jeg ser det mere som en færdighed der læres i alle fag eller “i livet” ligesom at bruge et regneark. De fleste kan bruge et regneark, men har aldrig lært det i skolen. Nogle har været på kursus eller læst en bog om det og kan mere avancerede ting end de fleste. Hvis børn leger med fx Scratch/ ScratchJR behøver de ikke at lære programmering i skolen. Så er programmering noget de har lært i livet og som kan udvikles i skolen. Så kunne skolen tage fat på det… Læs mere »
Britt Alstrøm
Medlem
5 år 10 måneder siden
Der er ikke et nemt svar på det spørgsmål, efter min mening. Jeg kunne måske godt se programmering som et håndværksfag på linje med f.eks. håndværk og design, fordi jeg synes, at det producerende aspekt i det også er spændende. MEN med et fag kan jeg virkelig godt frygte, at det får en stedmoderlig tilværelse i de andre fag – altså, at man ikke ser på det og tager stilling til, hvad f.eks. programmeringsforståelse betyder for ens eget fag. For det er der jo nogle andre, der tager sig af… Jeg er ikke nødvendigvis enig i, at alle skal kunne… Læs mere »
Christina Job
Gæst
Christina Job
5 år 10 måneder siden

Jeg spekulerer på, om alle mon har brug for at lære at programmere? jeg har brugt utrolig meget af min skole- og gymnasietid på matematiske modeller og spidsfindigheder, som jeg aldrig siden har brugt. jeg ville faktisk hellere have lært at håndtere noget værktøj, så jeg selv kunne reparere hjemmet eller fixe bilen.

Hvordan vurderer vi, hvad der er “need to know” og “nice to know”?

Jeanne Rose Hermann
Gæst
Jeanne Rose Hermann
5 år 10 måneder siden
Jeg arbejder ud fra den overbevisning at programmering er lige så vigtig en kundskab som at kunne tale engelsk eller læse. Det gør jeg fordi computere bliver en større del af vores liv og fordi man får større nytte af en computer hvis man kan bruge den. I 1980’erne var der en stillingsbetegnelse, der hed “databehandler”. I dag hedder det en kontorassistent. Dengang dækkede det over en kontorassistent, der kunne finde ud af at bruge en database og vedligeholde et system på pc. I dag kan alle kontorassistenter dette og derfor kalder vi det ikke længere en databehandler. Det er… Læs mere »
wpDiscuz