Kursusopgave

Jeg har valgt, at min video skal fokusere på sprogstimulering i børnehaven. Jeg har i min praksis oplevet, at såfremt der er eventuelle ”sprogbørn” (hermed menes børn, der har brug for enten talepædagogiske timer eller timer i sproggrupper i børnehaven), så bliver disse børn ofte taget ud af deres miljø/sammenhænge netop for, at enten en talepædagog eller pædagog kan lave forskellige sprogstimulerende aktiviteter med dem. Da det netop kræver, at eksempelvis en pædagog går fra, kan det have stor betydning for organiseringen i børnehaven.

Jeg mener, at mange sprogstimulerende aktiviteter kan laves med brug af eksempelvis en tablet, hvor barnet enten kan lave øvelser enkeltvis eller lave aktiviteter sammen med andre børn og forblive i de vante sammenhænge. Kognitionspsykologisk forskning viser, at sprogstimulering også kan være træning af arbejdshukommelsen, sådan træning kan let gøres af barnet alene med en tablet, hvor barnet således heller ikke får oplevelsen af egentlig ”undervisning”. I den forbindelse vil jeg inddrage aspekter fra Turkle S.(2008):A passion for objects. The chronicle of higher education.

Desuden vil jeg fokusere på sprogstimulering i fællesskaber, hvor børn-børn interagerer og hvor pædagogen også kan være en del heraf. Disse interaktioner kan være lege, der filmes og efterfølgende vises for børnene, eventuelt uploades på intranet, så forældrene også kan skabe dialog om det oplevede. Det kan også være app’s, hvor der arbejdes med historiefortælling.

Tilføj en kommentar

2 kommentarer til "Kursusopgave"

Send notifikationer om
avatar

Sorter efter:   nyeste | ældste | flest stemmer
Britt Alstrøm
Medlem
5 år 11 måneder siden

Kan du sige lidt mere om koblingen til de (dine) andre moduler?

Anders Finn Leth Ottendahl
Gæst
Anders Finn Leth Ottendahl
5 år 11 måneder siden
Hej Dorthe. Jeg synes (selvfølgelig) det er super spændende at få den aldersgruppe indover. Kender du Pia Thomsen? Hun mener blandt andet at sprogstimulering hvor vi tager børn fra et par gange om ugen og giver dem et “sprogbad” ikke giver noget særligt, men argumentere for at vi skal have sprogstimuleringen med i hverdagen. Derudover mener hun at “sprog skal udvikles i sociale udvekslinger”. Til gengæld tror jeg ikke hun er tilhænger af at bruge iPad til sprogstimulering, mener hun sagde til at foredrag at den var godt til alt muligt andet, men alligevel det kan være du kan bruge… Læs mere »
wpDiscuz