I dette tema vil vi fokusere på skolens rolle i samfundet. Det er en rolle, der er til stor debat blandt både borgere, politikere og professionelle – og har været det meget længe. Vi vil trække spor tilbage til den amerikanske filosof John Dewey, der i 1907 skrev “The School and Society”. Deweys argumenter om skolen som en del af samfundet er blevet genaktualiseret med begrebet “Open Education”, hvor internettet og digitale medier har gjort, at uddannelse ikke længere blot er for de få eller foregår i en fysisk bygning. Derfor vil omdrejningspunktet i fjerde del af kurset være følgende spørgsmål: Hvordan vil Deweys skole se ud i 2016?
Fjerde delopgave
På baggrund af de to Dewey-tekster skal I producere en grafisk model af skolen i samfundet og dens forbindelser til omverdenen i år 2016. Den grafiske model kan være håndtegninger, collager eller noget helt andet. Det eneste formkrav er, at modellen skal kunne indlejres på bloggen sammen med en tekst på op til 600 ord, hvor I redegør for, hvilke aspekter fra Dewey I har lagt vægt på, og hvordan I ser de kan udspille sig i samfundet i dag.
Diskussion af blogindlæg
Læsning, refleksion og diskussion på bloggen er igen inden mandag. Se særligt på om teknologien spiller en særlig rolle. Ellers kan du også tage udgangspunkt i de ideer og refleksioner du har med fra jeres eget arbejde med modellen.
Vejledning
Der afholdes vejledning d. 27/9-2016 kl. 14.30-16.00 og det er muligt at se videoen efterfølgende her: Vejledninger
Det vil være muligt at stille spørgsmål og kommentere, både synkront og asynkront på Todaysmeet.
Feedback på delopgaven og diskussioerne på bloggen gives i forbindelse med næste delopgaves vejledning: Modul 5
Vigtige tidspunkter
Publicering af blogindlæg: Torsdag d. 29. september kl 23.59
Kommentering af blogindlæg: Mandag d. 3. oktober kl 21
Vejledning: Tirsdag d. 27. september kl. 14.30-16.00
Ressourcer
Primær litteratur
- Dewey, J. (1907) The school and the life of a child. I: School and Society.
- Dewey, J. (1907) Waste in education. I: School and Society.
- Dalsgaard og Thestrup. Dimensions of openness: Beyond the course as an open format in online education.