Efter Dewey

Kære alle

Jeg har lige nogle fælles kommentarer – på tværs af grupper og på tværs af ITDD+er og OOCére.

Jeres Dewey-opgaver fyldt med en masse spændende og produktive spekulationer over skolens – og uddannelsens  – fremtid.  I skitserer og tegner og fyrer den af på Prezi, så det er en lyst. Især synes jeg det er interessant at se hvordan I prøver at tænke 3-dimensionelt og placere skolen midt i “…dynamiske flydende lag…”, som en af grupperne siger…

Det er næsten ikke til at forestille sig, hvordan en global skole ser ud og alligevel fanger I en bevægelighed og en foranderlighed ind, som især støttes af Prezi som teknologi? Metaforer må til, så Harry Potter kommer ind med den scene, hvor trapperne på Hogwarts konstant flytter sig og laver nye forbindelsesmuligheder. Tegninger må til, så en af jer tegner en skole, der minder om Escher og hans tegninger, hvor det klassiske perspektiv går i opløsning..

For mig at se, er det Deweys ønske om at skolen skal være en fortsat udvikling af samfund igennem konstant erfaringsdannelse, som kan gøre en svimmel … og spørge om, skolen egentlig har flyttet sig siden han begyndte at arbejde med skole, samfund – og demokrati? En af grupperne snakker om transfer overfor situerethed. En anden gruppe bemærker tørt, at skolen jo er spundet ind i internettet, så det situerede bliver pludselig globalt…

SÅ jeg synes, at jeres forestillinger om fremtidens skole skal ind gå i jeres små allerede overlæssede videoer i det afsluttende modul. Få ideer af hinanden til formuleringer og fremstillinger. Tænk fortsat langt selvom I vil gå tæt på en eksisterende praksis.

Jeg synes OGSÅ, at de spørgsmål, som brænder på i jeres tekster, er værd at forfølge videre.  En gruppe stiller så mange mange spørgsmål, at der er til en hel uddannelse :). men uanset mængden er der nogle spørgsmål, der stadig går igen. Formel contra uformel, styret contra ikke-styret, målsat contra ikke-målsat.

Her kan jeg ikke lade være med at tænke, at hvis børn og unge og voksne og undervisere og forskere skal kunne eksperimentere, kommunikere, konstruere viden og kunnen, OSV, ja, så er det vel dét, man skal kunne – og dem, der ikke kan, skal lære det … og dem, der kan noget af det, skal kunne mere af det… går det formelle og det uformelle i opløsning som modsætninger … og bliver til noget andet, som vi ikke kan se, fordi vi sidder i et forældet paradigme og kigger ud herfra?

 

 

 

 

Tilføj en kommentar

Vær den første til at komentere dette!

Send notifikationer om
avatar

wpDiscuz