Efter at have set på en undervisningssituation fra forskellige perspektiver gennem fire uger skal der nu bindes en sløjfe og konkluderes. Umiddelbart trænger tanken om programmeringskundskab som hvermandseje sig på. Hvis alle lærer at programmere og det er lige så naturligt som at lære at regne og tale engelsk, så vil det åbne helt nye veje. Vores horisont vil udvides i betragtelig grad og vi vil få flere tangenter at spille på. Teknologiens rolle i fremtidens skole kan ikke blive for stor…eller kan den? Måske. Se med i næste uge her på kanalen.

Tilføj en kommentar
9 kommentarer til "Programmering – den vigtigste af 21st Century Skills?"
Jeanne, har du mulighed for at lægge en tydeligere plan ind?
https://mind42.com/public/322300d3-fecc-4a06-9774-d8b9529b6dfe
Synes jeg ser fint ud – du kommer rundt om mange aspekter.
Spændende samt overskuelig og tilgængelig model, du har lavet, synes jeg. Jeg tænker videre over, hvordan eleverne bliver i stand til at gå bag om programmering for at se kritisk på det? Hvornår er det ikke udelukkende kompetencer i at programmere, som eleverne lærer, men også en kritisk sans ift. at handle med det?
Hvad kommer det mon til at betyde for fagenes tilgang og forståelsen heraf, hvis programmering bliver et selvstændigt fag?
Jeg spekulerer på, om alle mon har brug for at lære at programmere? jeg har brugt utrolig meget af min skole- og gymnasietid på matematiske modeller og spidsfindigheder, som jeg aldrig siden har brugt. jeg ville faktisk hellere have lært at håndtere noget værktøj, så jeg selv kunne reparere hjemmet eller fixe bilen.
Hvordan vurderer vi, hvad der er “need to know” og “nice to know”?