14169451_10211396482374715_469695417_n-450x338

De reflekterende praktikere

Hvad har vi undersøgt?
Vi har igennem de sidste fire uger undersøgt fire forskellige problemstillinger. Det går fra en tur på efterskole, en tur på sprogskole, en tur med teori-skole og slutteligt har vi kigget på skolens position i det moderne samfund.
Alt den stund disse ting forekommer meget forskellige, så har vi observeret flere ligheder. Det har været sociale felter. Det har været teknologisk påvirkede felter. Og fælles for disse felter har været, at det har været flere mennesker på samme tid, som har delt en eller flere teknologier. Alt sammen har været behæftet med forskellige teori i et analytisk perspektiv.


Hvilke teorier har været i brug?
Vores teorier har strukket sig fra klassisk læringsteori som Dewey over til mere moderne teorier, som f.eks. praksisfællesskabsteorien, der er funderet i situeret læring. Teorierne har givet os forskellige blikke på samme situation, men har ikke for os, været oplevet som et endeligt svar, blot en bestemt forståelse af den virkelighed vi har anskuet. Det har givet os forskellige mulige forklaringer på problemstillinger vi har anskuet.


Hvad har vi fundet ud af?
Det blev f.eks. meget synligt da vi arbejdede med flygtninge i sprogskole. Alt efter hvilken teori vi anskuede deres måde at møde udfordringerne på, så fik vi forskellige forklaringer på deres handlinger. Det blev synligt, at de med deres mobiler sagtens kunne være med. Og det blev samtidig synligt for os, at de selv havde en stor bevidsthed om, hvordan de ønskede at løse en bestemt problemstilling – ikke nødvendigvis noget vi selv havde tænkt. Teknologierne blev altså kun brugt, hvis de havde en, for problemstillingen, relevant funktion – trods nogle også bliver brugt som ren underholdning.


Hvordan påvirker det os nu?
Alt dette har været med til at skubbe os i en bestemt retning. Vi kan mærke, at vi ikke længere anskuer teknologi, herunder særligt mobiltelefoner, på samme måde længere. Når vi ser nogen med en mobil, som går og kigger ned i jorden, så tænker man måske sit – “RATTATA” (staves i øvrigt markant anderledes end Lucky Lukes vidunderlige køter red.)! Ligeledes er ens værdier, ens identitet måske også påvirket. Flere iblandt os er blevet bidt af spillet Pokémon Go – som underholdning og som læringsteknologi. Det betyder, at man f.eks. selv spiller det og det betyder, at man overvejer hvorledes det tager sig ud når man spiller det. Er det pinligt at blive set med en mobil, hvorpå der kører Pokémon Go? Er det pinligt fordi man er voksen, eller fordi man er underholdt? Skal man lige gøre opmærksom på, at man altså kun spiller i forskningsøjemed?

De kritiske, reflekterede spørgsmål hober sig op og kun en yderligere stillingtagen synes at være svaret på at stoppe de mange tanker. Derfor vil vores disposition bestå af et dynamisk mindmap, som gennem forløbet vil ændre sig. Dette billede vil vise vores udgangspunkt og hvis man trykker på billedet vil man kunne se en opdateret version.

ideer_til_teknologier_der_indgr_i_eller_pvirker_lringssituationer-1

Tilføj en kommentar

3 kommentarer til "De reflekterende praktikere"

Send notifikationer om
avatar

Sorter efter:   nyeste | ældste | flest stemmer
Sarah Louise Lolk Mariussen
Medlem
8 år 8 måneder siden

Mange spændende aspekter I inddrager I jeres disposition, men kan I komme rundt om det hele på blot 4 minutter? Hvorfor inddragelse af Frontread?

Hanne Termansen Kaa
Gæst
Hanne Termansen Kaa
8 år 8 måneder siden

Fordi det er en anderledes måde at bruge teknologi på, end den vi ellers har været optaget af. Individuel færdighedstræning.

wpDiscuz