dewey-elementary-school

Hvis skole? Hvis samfund?

Denne blog vil rette sit fokus imod det Dewey’ske i forhold til skolens placering i samfundet. Vores fokus vil være på, hvorledes teknologien vil kunne passe ind i Deweys “skole”, som dens plads vil være i det moderne samfund.

For at komme sagen lidt nærmere synes det vigtigt at kortlægge teknologiens placering for nuværende. Det kræver også et kort over samfundet, med skolen som en central aktør herfor. Netop denne forståelse af det moderne har vi valgt at lave en model af – betragt det som en kritisk stillingtagen, hvori vi vil vise, hvorledes teknologien ikke understøtter Deweys tilgang. Den viser hvorledes teknologien ses som en hindring. En blokade til at sikre en overgang fra institution til skole, fra skole til samfund, fra samfund til hjem osv. Det er klart, at det er en simplificering, som også Dewey er inde på (Dewey:1916). Det kan dog give et blik for, hvorledes vi kan forbedre visse tilgange. For at beskrive den manglende transfer fra de forskellige overgange et individ skal igennem, som det bevæger sig i samfundet har vi valgt også at inddrage Bourdieus kapital-begreber i konstruktionen af modellen. Det kan f.eks. være den diskrepans der kan ligge fra “hjem” til “skole”. Hvilke familier kan klare dette skifte og hvem kan ikke? Kan det skyldes en bestemt kulturel kapital, som ikke er med fra hjemmet og kan teknologi lette denne transaktion?

skaermbillede-8

Grundlæggende for de to modeller har vi også haft et blik for hvad målet er, hvad centrum er for modellen. Således kan man sige, at modellen over det moderne har arbejdsmarkedet, den økonomiske værdi som et grundlag. Det baseres blandt andet på “konkurrencestats”-tanken, ideen om den kognitive kapitalisme (Boutang:2007). Modsat forstås samfundet at være i fokus hos Dewey. Et samfund der skal bygge på, at der er forståelse for og af den enkelte. Denne forståelse skal komme ved en konstant og konsekvent interaktion mellem aktører i samfundet. En organisering, som det benævnes: “Organization is nothing but getting things into connection with one another, so that they work easily, flexibly, and fully” (Dewey:1916).

Altså forstår vi organiseringen af skolen i samfundet, som værende en placering af skolen i kontakt, i transaktion med samfund og omverden. Denne transaktion, dette samarbejde synes teknologien at åbne muligheden for, men den tolkes, desværre, for ofte som værende et forstyrrende element. Dette benævnes også af Jesper Tække vedrørende f.eks. de tre bølger, som overgår teknologien i en undervisningssituation. Første bølge går da på, at IT optræder forstyrrende, men derefter bringer den omverdenen ind i klasselokalet og klasselokalet ud i omverdenen. En næsten Jean Lave’sk forståelse af situerethed, hvor skolen ikke længere skal opnå transfer, den gør det flydende.

deweys-skole-i-samfundet

Tilføj en kommentar

10 kommentarer til "Hvis skole? Hvis samfund?"

Send notifikationer om
avatar

Sorter efter:   nyeste | ældste | flest stemmer
Laila Bo Muhs
Medlem
8 år 9 måneder siden

Flot model! 🙂
Hvis jeg forstår jer ret, siger I at teknologien KAN fungere som et faciliterende element i forhold til at åbne skolen mod samfundet? Mit spørgsmål er om teknologien kan gøre det alene? Som jeg ser det, ligger den største udfordring i den kultur der er indlejret i skolen. Den forståelse af fag og undervisning som ledere, lærere, pædagoger – ja alle i og omkring skolen er bærere af.

Hanne Termansen Kaa
Gæst
Hanne Termansen Kaa
8 år 9 måneder siden

Jeg er meget enig Laila, og det er nok den allerstørste udfordring. Jeg har en veninde der arbejder med skoleudvikling i en kommune, og hun siger netop, at de der lærere og skoleledere, de er godt nok svære at få til at tænke på en ny måde…

Stephen Francisco Gomez
Medlem
Stephen Francisco Gomez
8 år 9 måneder siden
Jeg er også enig. Så vil jeg spørge hvad der kan gøres for at diversificere skolens kultur så det bliver genkendelig for alle elever. Det er her som jeg tænker teknologien kan bruges, ikke som hjælpemiddel til det traditionelle undervisning men for at skabe og afprøve noget helt andet. Hvis hjemmets kultur afviger så meget fra skolens, at børnene bliver udstødt, så er der måske brug for mere integration mellem hjem og skole. For eksempel, kunne forældre få virtuelle adgang til klasseværelset igennem en LMS system? De kunne følge med i deres barns arbejde og deltage i klasse diskussioner. Det… Læs mere »
Hanne Termansen Kaa
Gæst
Hanne Termansen Kaa
8 år 9 måneder siden

Som underviser er jeg nu glad for, at forældre ikke kan se med, måske er jeg lidt efterskolelærer netop fordi jeg kan sende forældrene hjem igen… Tanken om blog, som vi arbejder med den, hvor forældre og andre kan komme med kommentarer, synes jeg kan være en ide, eller diskussioner på andre sociale medier.

Stephen Francisco Gomez
Medlem
Stephen Francisco Gomez
8 år 8 måneder siden

Er det ikke netop fordi skolen ikke er åben at du føler sådan? Undervisning er struktureret som et lukket samspil mellem lærer og elever. Læreren formidler og spørger mens eleverne lytter og svarer. Der er ikke plads i denne struktur for andre, andet end som tilskuer. Hvis forældrene fik lov til at kigge med vil det ligner overvågning og være krænkende både for eleverne og læreren. Mon ikke det kunne være noget andet i fremtidens åbne skole?

Hanne Termansen Kaa
Gæst
Hanne Termansen Kaa
8 år 8 måneder siden

Jo Stephen, måske har du ret. Jeg har altid undskyldt det med, at teenagere er i en identitetsskabende proces, hvor de netop er ved at løsrive sig fra deres forældre. Jeg synes ofte undervisningen er åben i forhold til alle mulige andre, og eleverne bruger også ind i mellem forældres viden og sparring i forskellige projekter. Spændende tanke 🙂

Laila Bo Muhs
Medlem
8 år 8 måneder siden

For at løse et problem eller at kunne agere på nye måder er vi er nødt til at “bringe hjernerne hen et sted hvor de ikke plejer at være” (Cille Løwe Lindgren). “Vi kan ikke løse vores problemer ved at tænke på samme måde som da vi skabte dem” (Einstein). Med Dewey på skulderen ved vi at vi må facilitere udviklingsprocesser der tager udgangspunkt i den lærendes livsverden og interesse – det gælder også hvis det er lederne eller lærerne der er de lærende.
Det bliver en spændende opgave!

Malene Saltoft Pedersen
Medlem
8 år 8 måneder siden
Den får altså ikke lov til at stå alene Laila ;)… – For jeg ser altså ikke, at det er hverken lærere, ledere eller pædagoger, der begrænser noget som helst. Faktisk tværtimod. – De driver skole næsten på trods – MEN de politiske, økonomiske og nogle perifide rammer for arbejdstid – gør det rigtig svært, at følge med udviklingen. Der skal prioriteres efteruddannelse, der skal investeres og vedligeholdes en maskine-park og der skal skabes rammer for – at et samarbejde med det omkringliggende samfund kan etableres…. Den teknologiske udvikling går stærkt – og påvirker mange områder i vores samfund. Vi… Læs mere »
Bo Refstrup
Medlem
Bo Refstrup
8 år 8 måneder siden
Fed model I har lavet! Igennem kommentarfeltet er der opstået en interessant debat, hvor der bla. diskuteres den lukkede skolen, og hvordan denne kan reorganiseres til åbenhed og samspil med omverdenen. I egen praksis som folkeskolelærer har jeg erfaret, at læreren desværre er pålagt stringent at følge undervisningsministeriets fælles mål, herunder kompetence-, videns- og færdighedsmål. Jeg oplever at disse mål begrænser mulighederne for at planlægge og udføre en differentieret undervisning, hvor eleverne udvikler egne erfaringer gennem eksperimenteren og undersøgelse, som ellers Dewey ville anbefale det. Jeg er enig med dig Malene, at den politiske agenda har været af økonomisk karakter,… Læs mere »
Laila Bo Muhs
Medlem
8 år 8 måneder siden
Jeg mener nu under ingen omstændigheder at lærere, ledere og pædagoger ikke er villige til nytænkning! Det jeg mener er at VI er vanemennesker og om vi vil det eller ej bærere af en kultur. Det er fuldstændigt korrekt at vi er totalt nede på tid til noget som helst. VI kan nærmest kun nå det vi kan ryste ud af ærmet på vej ned til klassen. Jeg mener – i en positiv ånd – at de fagprofessionelle har brug for tid og rum til at bringe sig selv hen et sted hvor der kan tænkes nye tanker – gives… Læs mere »
wpDiscuz