Den Faciliterende Skole

 

Meget har ændret sig, siden Dewey skrev sit værk i 1907. Den teknologiske udvikling er eksploderet, og skolen er rykket med ud på nettet, sammen med uudtømmelige mængder informationer, der potentielt er tilgængelige for alle.

Dewey argumenterer for, at materialer og rammer skal stilles til rådighed for barnet, sådan at barnets impulser kan få lov til at udfolde sig. Dette skal suppleres af faciliterende spørgsmål, kritik og forslag:

“Another instinct of the child is the use of pencil and paper. All children like to express themselves through the medium of form and color. If you simply indulge this interest by letting the child go on indefinitely, there is no growth that is more than accidental. But let the child first express his impulse, and then through criticism, question, and suggestion bring him to consciousness of what he has done…” (2007, Dewey)

Lad os antage at internettet og dets muligheder kan sammenlignes med Deweys tanker om blyanten og papiret, så er adgangen til nettet ikke i sig selv læringsfremmende. Skolen må have til opgave at være den kritiske, den spørgende og forslagsgivende, eller skabe en ramme, hvor skolen faciliterer elevernes eget bevidsthedsrum, for derigennem at opnå læring.

Og hvad skal elever så lære i 2016 i skolen? Et bud på det spørgsmål er tankerne omkring 21’st century skills.
CFU’s liste med kompetencer – 21’st century skills er:

  • Kollaboration
  • Problemløsning og innovation
  • Videnskonstruktion
  • Kompetent kommunikation
  • Selvevaluering
  • It og læring

 

I vores model er skolen ikke kun illustreret som en institution, men som en rammesætter,kontaktskaber, kanal eller facilitator.  Der forbinder eleverne med omverdenen. Skolens opgave er at åbne verden for eleverne på en måde, så de bliver klædt bedst muligt på til at lære og være en demokratisk verdensborger.

 

14489645_10153707400746567_672532269_o

 

 

 

Tilføj en kommentar

6 kommentarer til "Den Faciliterende Skole"

Send notifikationer om
avatar

Sorter efter:   nyeste | ældste | flest stemmer
Jeanne Rose Hermann
Gæst
Jeanne Rose Hermann
8 år 8 måneder siden

Spændende tanke med at sammenligne internettet og dets muligheder med Deweys tanker om blyanten og papiret.

Maja Skotte Ejlskov
Gæst
Maja Skotte Ejlskov
8 år 8 måneder siden

ja 🙂 det er ikke sikkert det rammer plet hvis vi spørger Dewey :-)….?, men det er vel sådan med det teoretiske/ noget andre har sagt, at vi selv laver vores tolkning på det, inspireres og trækker noget ud af det vi kan bruge.

Trine Junge Pedersen
Gæst
Trine Junge Pedersen
8 år 8 måneder siden
Jeg er vild med den måde I sætter skolen ind i jeres model på. Når jeg har tænkt over skolens placering i modellen her i ugens løb, er det hele tiden endt som sådan et “lukket system” et eller andet sted ved siden af de andre kategorier.. Det undgår I her i jeres model, hvor “skolen” mere bliver som et slags par briller, som man så ser verden igennem. (Jeg har lige nu glemt hvem der er ophavsmand til teorien om “brillerne”..) Her i fredags sad jeg til en lang pædagogisk dag, hvor jeg oplevede, at jeg pludselig havde fået… Læs mere »
Maja Skotte Ejlskov
Gæst
Maja Skotte Ejlskov
8 år 8 måneder siden
Trine, god måde at forklare det på som “briller” skolen giver på. Man kan måske med det billede også sige at forskellige skoler kan give forskellige farver og formede briller….Jeg tænker også at vores model viser at skolen i sig selv kan skifte “brille” form afhængig af hvilket område, emne og kategori der bliver set på/ skal faciliteres noget omkring. Hvis der skal være selvrefleksion eller selvevalueres eller med Dewey ord tales om ” bring him to consciousness of what he has done” vil brillerne feks have et spejl i sig. Og hvis der skal arbejdes med et kreativt fag… Læs mere »
Lone Tvedegaard
Medlem
8 år 8 måneder siden

interessant og meget relevant vinkel at inddrage 21st centry skills i jeres model og tanker om den faciliterende skole. Jeg kan især godt lide jeres overskrift om Den faciliterende skole og tænker også, at skolens fokus netop i dag har ændret sig mod at være mere rammesættede og kontaktskabende. Og det er vores fornemmeste opgave som undervisere (om det er børn, unge eller voksne vi har med at gøre) at undervise og danne elevene i en 21st century setting med de skills, som I har listet op. God analogi med pennen og papiret og internettet 🙂

Maja Skotte Ejlskov
Gæst
Maja Skotte Ejlskov
8 år 8 måneder siden

jeg kan rigtig godt lide at du nævner børn, unge og voksne og 21st centry skills, vi nemlig også snakket om det ikke kun skulle være folkeskolen, men alle aldre…

wpDiscuz