csm_klassevaerelse-_valdemar_paulli-_lokalarkivet_i_nakskov-_det_kongelige_bibliotek__danmarksbilleder_3605a81fa6

Deweys skole vs. virkeligheden anno 2016

Ovenståeden billede er af et klasseværelse i Nakskov anno 1910. Det var dengang verden var i sort/hvid og John Dewey var en midaldrende mand, der havde store visioner for hvordan uddannelsesystemer skulle indrettes. Som et barn af hans tid, rakte fantasien ikke længere end at eleverne stadig skulle lære at væve og sy. Hvis vi skal bruge hans idéer til noget som helst her i 2016. skal vi nøjes med at se på de helt store linjer.

Deweys hovedpointe var at at at skolen skal være en del af samfundet. Det lyder jo meget fornuftigt og det har man da også tilstræbt da man lavede skolereformen i 2014, hvor mantraet, udover inklusion, var at skolen skulle åbnes op mod det omgivende samfund. Dengang og nu handler det om at den læring barnet henter i skolen og den læring det henter i det sociale liv, skal fusionere. Børn skal dermed blive hele mennesker, der skal indgå i samfundet fra vugge til grav.

I vore dage ser virkeligheden noget anderledes ud end den gjorde i 1907. Fag som håndarbejde var nyttige dengang, da man selv syede og reparerede sit tøj. I dag ville fx programmering give bedre mening, men hvad med demokratisk dannelse? Hvilke fag kan vi sætte på skoleskemaet i dag for at sikre os at børnene bliver dannet? Kommer det af sig selv, når de er en del af normdannende og socialiserende fællesskaber som fx skolen og hjemmet? Siden Sokrates har ungdommen blevet bebrejdet for ikke at være ligeså velopdragene/flittige/dannede som deres forældres generation, så der må jo være noget om det? Eller hvad? For kan det virkelig passe at mennesket degenererer så hurtigt?

Dewey mente at uddannelse skulle ses som en motor for samfundets udvikling og at løsningen på degenereringen skulle løses med den rette lære. Jeg tror han var inde på noget af det rigtige, men der er noget der tyder på at formlen for den rette lærer ikke helt er på plads endnu her 100 år senere. I dag er folkeskolen og gymnasiet ligeså meget tidsfordriv/pasning som det er læring. Da lærerne blev lock outed i foråret 2013 sagde forældrene “Det er for galt! Hvor skal vi få vores børn passet?” Ingen sagde “Det er for galt! Hvordan skal mit barn lære?”

Da School and Society udkom i 1907 har det været ret langhåret og meget visionært. Deweys visioner har aldrig slået igennem i den danske folkeskole – hvorfor ikke? Findes der skoler á la Dewey overhovedet?

dewey-anno-2016

 

Tilføj en kommentar

6 kommentarer til "Deweys skole vs. virkeligheden anno 2016"

Send notifikationer om
avatar

Sorter efter:   nyeste | ældste | flest stemmer
Maria Schmeltz Hansen
Gæst
Maria Schmeltz Hansen
7 år 5 måneder siden

Jeg kan godt lide at du bruger det gamle billede og forklarer lidt om den tid Dewey og hans skoletænkning opstod i. Du skriver at Deweys visioner aldrig har slået igennem i den danske folkeskole… Men er f.eks. projektarbejdsformen ikke netop en arbejdsform, der har mange ligheder med Deweys tanker ?

Jeanne Rose Hermann
Gæst
Jeanne Rose Hermann
7 år 5 måneder siden

Jeg mente at Deweys visioner i form af “hele pakken” ikke har nået den danske folkeskole. Ingen danske folkeskoler er indrettet som Dewey forestillede sig.

Fidahije Saliji
Medlem
7 år 5 måneder siden

Jeg synes at et fag som håndarbejde er stadig meget nyttig i den forstand at eleven i dette fag får muligheden for at udtrykke sig selv på en kreativ måde, kan se et aftryk af sig selv og oplever sig selv som skabende. Eleverne gennem udfordringen får selvværd og selvtillid, som er vigtig for motivation og læring. Meget nyttigt synes jeg når det kommer til dannelse.

Lone Tvedegaard
Medlem
7 år 5 måneder siden
Jeg synes, at de visioner Dewey havde i starten af 1900 tallet er så spændende, men I har ret i, at der åbenlyst ikke er mange skoler, som følger hans princip. Der findes dog enkelte forsøgsskoler rundt omkring, hvor man forsøgsvis har tiltænkt elementer af Dewey’s visioner ind. F.eks. er Frederiksberg Ny Skole (Skolen på Grundtvigsvej) et eksempel, hvor fokus er på at hjælpe børnene med at udvikle færdigheder og kompetencer, som passer til et videnssamfund. Sideløbende med de traditionelle fag har skolen fokus på f.eks. innovation, iværksætteri, IT og nye fremmedsprog. Derudover bruger skolen udtrykket livsnagivation som et dannelsesbegreb,… Læs mere »
Niels Magnus Gustafsson
Medlem
7 år 5 måneder siden

Jeg kender ikke nogen skoler, hvor man man for alvor strukturerer, som Dewey ønskede det. Jeg tænker dog, at der er en udvikling i gang, ihvertfald på min skole, hvor troen på åben skole vinder ind. Vi diskuterer bl.a. øget demokrati/medbestemmelse, alternative læringstilgange og et opgør med de høje faglige krav til eleverne.
Det er selvfølgelig ikke foreneligt med det politikerne har fokuseret på de sidste år, og vi skal råbe højt, hvis vi skal høres.
Men der er noget der spirer…

Maja Skotte Ejlskov
Gæst
Maja Skotte Ejlskov
7 år 5 måneder siden

Jeg kommer til at tænke Freinet skolerne med det du skriver Niels ! ? Jeg har ikke helt overblik over hvor mange ligheder der er med Freinet og Dewey. Jo fællesskab, samfund, frihed, ansvar og struktur – struktur på en anden måde end autoritet……

wpDiscuz