Den lærende

Deweys tekst er over 100 år gammel, men mange af de problematikker, han beskæftiger sig med er stadigvæk relevante den dag i dag. Jeg vil med dette blogindlæg forsøge at komme med mit bud på en grafisk model af skolen i samfundet og dens forbindelse til omverden, sådan som jeg ser det.

delopgave3model

En af de interessante tanker i Deweys tekst er, hvordan børns læring udenfor og indenfor skolen ikke kan integreres. En ikke ukendt problemstilling selv den dag i dag. Derfor må et af de vigtigste elementer i modellen være, at få integreret skolen i elevens liv og få den til at blive en del af samfundet.

I den model jeg har skitseret, har jeg valgt ikke at placere skolen i centrum, men den lærende i centrum. Mit argument er blandt andet, at hvis kun en lille del af det man lærer læres i skolen, skal skolen ikke være centrum, som det er tilfældet i Deweys model. I stedet må man se skolen som en del af den lærendes netværk, hvor der kan foregå læring, og hvor andre elementer fra samfundet har lige så stor indflydelse.

Ting har ændret sig siden Deweys beskrev sin model, blandt andet er der sket store forandringer i det omgivende samfund. Her tænker jeg specielt på hvordan teknologier har ændret vores tilgang til viden og læring. I den digitale tidsalder er vi potentielt storforbrugere af viden og læring, der kan ske når og hvor som helst og med hvem som helst. Derfor er det relevant at tilføje endnu en dimension i modellen, nemlig internettet og forskellige teknologier som tablets, Skype m.m. I modellen er internettet indtegnet, som det altomsluttende i vores samfund. Noget jeg gang på gang bliver mindet om, når jeg krydser den danske grænse og det mobile netværk bliver slået fra. Hvordan skal jeg så holde mig opdateret i de forskellige onlinegrupper, jeg er en del af og hvordan skal jeg få information og viden om de steder jeg besøger?

Den lærende er tilmed blevet et med en tablet/mobiltelefon i modellen for at symbolisere, at mobilen er blevet vores forlængede arm i alle livets situation.

Måske er det heller ikke tilstrækkelig at lade modellen være todimensional. Den burde måske være tredimensional. Da den læring der sker og de praktisk fællesskaber der opstår, kan være flygtige og ændrer sig over tid. Modellen vil derfor ændre sig med tiden. På den måde vil man også bedre kunne få livslang læring med i spil i modellen. Det med at læring er tiltænkt et bestemt tidspunkt i den lærendes liv og en bestemt årrække er også et problem Dewey beskriver. Ved at gøre modellen tredimensionel giver vi dermed også læringen mulighed for at finde sted igennem hele den lærendes liv.

Min model er til forskel fra Deweys model cirkulær. En vigtig pointe med det er, at viden ikke bare sker mellem skole/hjem, skole/erhverv osv., men viden opstår også mellem hjem/uformellæringsmiljø, hjem/erhverver internettet/hjem osv.. Desuden har jeg valgt at lægge et netværk hen over hele modellen, da jeg mener, at læring i dag er langt mere kompleks end det har været tidligere.

Mon den model jeg har skitseret, så kan afhjælpe nogle af de problemer skolen står med i dag?

Tilføj en kommentar

7 kommentarer til "Den lærende"

Send notifikationer om

Sorter efter:   nyeste | ældste | flest stemmer
Laila Bo Muhs
7 år 5 måneder siden

Jeg kan godt lide dit billede af at den lærende er i centrum – sådan må det være.
Jeg tænker på om vi kan være tilfreds med at erkende at kun en mindre del af det man lærer læres i skolen? Ikke fordi skolen skal have eneret på læring – slet ikke. Men har vi ikke en forpligtigelse til at mindske det “gap” der (måske) er mellem den lærendes livsverden og skolen?

Malene Saltoft Pedersen
7 år 5 måneder siden

Det er en rigtig interessant model – du har skitseret… – Og hvor er det lige vildt at forestille sig, at man kun lærer 20% i skolen!! – Tænker, at det er et område, der skal gøres noget ved….

Jeg forstå ikke helt; hvordan skaber skolen netværk for den enkelte? – eller er det ansvar for egen læring? Er den lærende via sin device forbundet med det omgivende samfund?

Lone Tvedegaard
7 år 5 måneder siden

Spændende refleksioner og god model. Det giver god mening, at det kan være så svært at bryde med den sociale arv, hvis kun 20% af det et barn / ung lærer læres i skolen. Tænker at det samme gælder vel også for dagsinstitutionerne? Helt enig med Malene, det er da et område, man skal undersøge nærmere…

Gæst
7 år 5 måneder siden

er det bare mig der har misset noget et sted, men hvor har du tallet fra at kun 20 % læring kommer fra skolen? 🙂

Gæst
7 år 5 måneder siden

og hov glemte at sige, at jeg enig med de andre spændende tanker og model, jeg kan rigtigt lide den cirkulære og netværks tanken.

wpDiscuz