10 minutter på MU

skaermbillede-2016-09-22-kl-19-48-21

 

Vi har fortsat vores undersøgelse af  LMS’et, MinUddannelse ( MU) .  Vi har rettet blikket på eksperimentet fra modul 2 med en historietime i 6.klasse.   

Fokus denne gang er på hvilken type læring der foregår og hvordan Simon (som underviser) bruger teknologien.  Vi har derudover reflekteret over hvordan MU og undervisningssituation påvirker hinanden.  

Vi har bl.a. stillet følgende spørgsmål:  Der er et tydeligt læringsmål, men hvilken form for læring er det?    Hvad kan MU i forhold til dette og hvad kan den ikke? Hvordan inddrages MU og teknologien?

Vi har produceret en ‘PowToon’ hvor vi viser udsnit af vores dialog, opdagelser og refleksioner.

 

Tilføj en kommentar

10 kommentarer til "10 minutter på MU"

Send notifikationer om
avatar

Sorter efter:   nyeste | ældste | flest stemmer
Malene Saltoft Pedersen
Medlem
8 år 9 måneder siden

Sej Powtoon, det virker godt, at I anvender dialogen til at præsentere teorien. Det er interessant, at det er nødvendigt med pauser i undervisningen, for hvert 10 min. – Hvorfor mister eleverne fokus og koncentration?

Jeanne Rose Hermann
Gæst
Jeanne Rose Hermann
8 år 9 måneder siden
Dejligt roligt tempo i jeres Powtoon. Det er noget jeg værdsætter. Det at i bruger speak gør også at I kan få “sagt” mere, end hvis det bare er tekst. Jeg bed mærke i en kommentar fra Simon om at nogle af hans kolleger aldrig var blevet fortrolige med MU og derfor undlod at bruge det. Det er i følge min mening teknikkens største fjende. At brugeren ikke er tiltrukket nok af det og derfor ikke bider på. I Herning Kommunes børnehaver bruger de et system a la forældreintra “www.mitbarn.dk. -Undtagen i de børnehaver hvor pædagogerne ikke gider at bruge… Læs mere »
Simon Valsted Grandt
Gæst
Simon Valsted Grandt
8 år 9 måneder siden
God pointe Jeanne. Jeg kan ikke lade være med at tænke på TEKU-modellen. Hvilken strategi er mest effektiv til at få sådanne systemer implementeret – tvang? Jeg har to oplevelser fra min arbejdsplads. 1) Ledelsen har været meget blød i forhold til at stille krav om brug af MU. Det tænker jeg er både godt og skidt. Ingen har (endnu) knækket nakken på systemet, men omvendt fastholder de manglende krav også mange ‘bekvemme’ medarbejdere i deres sædvanlige praksis. 2) De kollegaer der hyppigt anvender MU har det til fælles, at de har set nogle funktioner i programmet, der er smart… Læs mere »
Niels Magnus Gustafsson
Medlem
8 år 9 måneder siden

Det er sådan nogle overvejelser, jeg ofte må gøre mig i mit daglige virke som pædagogisk it-vejleder på min skole. Det kan virkelig være et svært dilemma – især når man introducerer nye idéer, der ændrer på kollegaers daglige rutiner. Det gør LMS’er, og dilemmaet kan så opstå, hvis man ikke selv er overbevist om, at det er en god idé. På den ene side forventer ledelsen, at man udfører en opgave, og på den anden side, kan man have behov for at udtrykke sin skepsis.

Maria Schmeltz Hansen
Gæst
Maria Schmeltz Hansen
8 år 9 måneder siden
Jeg er blevet meget inspireret af jeres Pow Toon og den måde I har arbejdet sammen på. Altså at I har hver jeres funktion i Pow Toon og derfor fremstår det som en opgave, hvor det virker til at I har arbejdet godt sammen i gruppen….Cool. Jeg bed også mærke i problematikken omkring hvordan man får alle med på en ny teknologi ? Jeg kender også problematikken fra min hverdag, bare med andre teknologier. Jeg oplever at det tager enormt meget tid at implementere nye teknologier. Jeg kommer til at tænke på Liv Brodals indlæg om “De røde aber” Er… Læs mere »
Hanne Termansen Kaa
Gæst
Hanne Termansen Kaa
8 år 9 måneder siden

Hvor er det spændende, det I har lavet. Og et godt eksempel på, at en teknologi ikke bliver brugt med hovedet under armen, men bliver tilegnet til målgruppe, arbejdsformer, behov for pauser og variation…

Klaus Thestrup
Admin
8 år 9 måneder siden
Spændende at Simon pludselig siger, at det har han ikke tænkt over før… ja, jeg er sikker på, at han bruger hovedet ret meget, men når det står her peger det jo på, hvad en reflekterende praktiker kan! Reflektere over sin egen praksis, så praksis begynder at kunne ændre sig. Jeg ved faktisk ikke om MU er en rød abe (se Livs video)? Det kræver vel, at Simon og Maja synes, at MU er en ogd ide og vil forsvare/anvende/udvikle den i et konfliktfelt??? En ting er jo, at Simon er i infight for at få det til at fungere… Læs mere »
Sarah Louise Lolk Mariussen
Medlem
8 år 9 måneder siden
Fed powtoon og gode forklaringer. Maja, der er bestemt noget om snakken mht. korte undervisningsforløb. Lektor Jesper Tække , som Klaus nævnte ang. den tredje it-bølge, har tilbage i 2012 – 215 lavet et projekt på Randers HF og VUC, hvor fokus bl.a. var på, hvordan man kan redidaktisere undervisningen. Her arbejdede nogle lærere bl.a. med tomat-teknikken (20 min. underivsining og dernæst kort pause) og havde gode erfaringer med dette og god effekt på undervisningen. Jeg hæfter mig også ved kommentaren om dine kollegers modstand mod MU, Simon. Jeg mener ikke, tvang er vejen frem . Arbejdet med teknologi handler… Læs mere »
Dorthe Nielsen
Medlem
8 år 9 måneder siden

Jeres produktion giver meget information, og det synes jeg er meget positivt. Desuden synes jeg også, at det er spændende at høre Simon som reflekterende praktiker. Implementering af forskellige systemer er jo virkelig noget, der kan give anledning til organisationsteoretiske overvejelser, da det i nogle tilfælde nærmest kan underminere ledelsesbeslutninger og medvirke til “subkulturer” i en organisation. Derfor mener jeg, at Simon refleksioner er vigtig vidensdeling i forhold til kollegaer.

wpDiscuz