Vores eksperiment i denne opgave har været at undersøge ScratchJr fra nye vinkler i en 3. klasse.
Sker der noget med teknologien eller kan den skubbes, hvis undervisningssituationen tager udgangspunkt i en problemorienteret opgave og et bestemt fag?
Som tidligere omtalt er ScratchJr god til at fange og engagere eleverne. Skaberen af Scratch mener, at ”coding is learning, and learning is coding”, men kan alt kodes i programmet?
Kan man betegne programmering som et nyt sprog, der bør læres i folkeskolen?
Er solid basisviden om programmering og computere en forudsætning for at kunne klare sig i samfundet i dag?
Tilføj en kommentar
13 kommentarer til "Teknologier i undervisningspraksis med pædagogisk vinkel"
Der er som udgangspunkt tale om radikal-konstruktivisme, når eleverne skal tage deres kendskab til matematikhistorier i brug og anvender det på ny. Men når der undersøges og eksperimenteres med programmering – er det eleverne der i fællesskab finder nye veje – (activity theory).
Eller kort fortalt handler det om at opnå digital literacy….
I relation til Lailas kommentar om digital literacy kan digital dannelse også komme ind som en dimension. Udviklingen af børns kompetencer til fx at kunne forstå og skabe multimodalt indhold.
“Hvorfor skal jeg lære at programmere? spørger pigen. Jeg mener ikke at programmering er ret væsentligt i sig selv, men derimod får børnene lov til at udvikle nogle færdigheder som er meget anvendelige i mange andre forbindelser. Programmering stimulerer børnenes evner til at analysere og problemløsere. De bliver bedre til at konstruere, lave hypotese, at udforske, eksperimentere og evaluere. I hele taget bliver de bedre til at lære.
Hvis kommende generationer skal udvikles til at være både kritiske forbrugere og innovative iværksættere, så er det vigtigt, at de lærer af programmere. Det kan kun gå for langsomt med at få programmering på skoleskemaet.
Meget spændende. I modsætning til et af de andre indlæg (så vidt jeg forstår) mener jeg, at programmering i sig selv er væsentligt, da det kan give en forståelse af det, som omgiver en, der netop er programmeret. En forståelse, som måske kan gå tabt ved den intuitive Ipad??? Man kan også håbe, at kendskab til programmering, får børn til at vokse op som skabere, og ikke blot som forbrugere??