KhqsYeAjNwgwURp7wQ9bB4-970-80

Atlanterhavspagten på Pokemon Go mission

I dette indlæg du en video, som er et produkt af vores arbejde i gruppen. Vi har været på Pokemon jagt i Århus og har ud fra vores erfaringer med spillet reflekteret over og undret os over følgende:

100 millioner Pokemon jægere

Det faktum, at 100 millioner brugere har installeret Pokemon Go gør, at vi som undervisere bliver nødt til at forholde os til spillet på godt og ondt. Det har over sommeren vist sig, at Pokemon Go faktisk kan få ellers passive børn og unge op af sofaen og ud i byrummet og naturen og flere peger på, at det ligefrem kan kurere overvægt.

På skolerne kan Pokemon Go også med fordel integreres i undervisningen. Folkeskolelærer Josefine Jack Eiby har på sin blog, hvor hun skriver om læring i det 21. århundrede, lavet en indlæg med gode forslag til at integrere spillet i flere fag fra dansk til musik  http://edu21.dk/pokemon-go-undervisningen/. På trods af de umiddelbare mange fordele ved Pokemon Go, så er der i kølvandet af de positive røster også opstået flere overvejelser og bekymringer ved det populære spil.   

Programmer eller bliv programmeret

En af de overvejelser vi har gjort os, er i hvor høj grad Pokemon Go og fremtidige lignende spil vil kunne styre vores færden og dermed også vores forbrug. Når McDonalds køber populære PokemonGo-arenaer, så de placeres foran deres restauranter, er det så bare starten på en hidtil uset manipulering af os forbrugere?

Vi er ihvertfald ikke i tvivl om, at der er grund til at være ekstremt opmærksomme. Der er grund til at overveje, hvordan vi bevidstgør os selv. I den forbindelse er det igen relevant at diskutere programmering, og om programmering skal spille en større rolle i uddannelsessektoren.

Tilføj en kommentar

9 kommentarer til "Atlanterhavspagten på Pokemon Go mission"

Send notifikationer om
avatar

Sorter efter:   nyeste | ældste | flest stemmer
Klaus Thestrup
Admin
8 år 9 måneder siden

…det er (også) kommercielt. Det er jo det, der er vilkåret…, men det gør ikke spørgsmålet mindre relevant… og det med programmér eller blive programmeret… det er jo et grundspørgsmål… er vi borgere med pokemon GO i hånden?

Malene Saltoft Pedersen
Medlem
8 år 9 måneder siden

Vigtige pointer i forhold til fremtidens uddannelse.
Den kritiske forbruger og opmærksomhed på manipulation – alt sammen digital dannelse, som vi bestemt bør være opmærksom på og have fokus på.
– Tænker I programmering som en del af det at forstå, hvad der ligger bagved – eller programmering fordi man selv skal kunne designe en pokemon? – Hvorfor programmering her?

PVA sajelama

Britt Alstrøm
Medlem
8 år 9 måneder siden
Enig med Malene. Vi skal alle blive bedre til at se bagom. Pokemon Go kan noget – få teenagedrengene op af stolene, få mor og barn til at lege sammen, måske få folk til at genopleve deres by? og meget andet, som jeg helt sikkert ikke har øje for, da jeg ikke har prøvet det. Spillet er dog også skabt af et firma med en intention om at tjene penge. En bedre forståelse af programmering kunne være en vej til at forstå, hvordan spilmekanismerne kan samarbejde med markedsmekanismerne. Det er dog, i mine øjne, ikke den eneste vej til at… Læs mere »
Jacob Ibsgaard Svan Sterlie
Medlem
Jacob Ibsgaard Svan Sterlie
8 år 9 måneder siden

JAHS er glade ved budskabet og enige i den problematik, som kan ligge i det korporative islæt, der ligger bag spillet – hvem bestemmer, hvad styrer dem og hvordan påvirker det aktører i spillet og omkring det?

Videoen slutter af med et spørgsmål, der vedrører uddannelse, som måske kan virke lidt afkoblet fra konkurrence-statens vinkel oven for, der åbnes op for.

Niels Magnus Gustafsson
Medlem
8 år 9 måneder siden

Vi har tænkt at spørgsmålet om uddannelse kobler sig til overvejelserne omkring programmering.

Olavur Reynslag
Gæst
Olavur Reynslag
8 år 9 måneder siden
Meget interessant at følge med i jeres undersøgelser og overvejelser omkring spillet. Jeg spiller ikke selv Pokemon Go, men man kan ikke undgå at komme i kontakt med voksne som børn der spiller det. Mine uformelle undersøgelser at spillernes oplevelser har dog fået mig til at overveje følgende som jeg tænker kunne være interessant at få belyst mere: Der er ingen tvivl om, at man bliver nødt til at komme op af stolen og få lidt motion og i tilfælde af børn med social fobi findes der gode historier. Men selv om spillerne bliver ledt hen til diverse seværdigheder og… Læs mere »
Ann-Birthe Nicolaisen
Gæst
Ann-Birthe Nicolaisen
8 år 9 måneder siden
Jeg tror også man skal være passe på med at pille legen ud af spillet. Og jeg synes også det er ærgerligt, at de aktiviteter man ser i eksemplet eller andre steder på nettet: (http://www.teachingideas.co.uk/computing/ways-to-use-pokemon-go-in-the-classroom) ikke tager udgangspunkt i selve spillet, som det det er. Hvorfor ikke gøre eleverne opmærksomme på, hvorfor dette spil er så meget anderledes end andre spil og hvad det kræver at lave sådan et spil. Gør dem til digitale nørder på det der ligger bag spillet. Fx samarbejdet med Google Maps, som gør at app’en overhovedet kan virke (og er grunden til brugen af googlelogin… Læs mere »
Pia Bajlum Esbensen
Gæst
Pia Bajlum Esbensen
8 år 9 måneder siden

Ift. den digitale dannelse og evt. programmering på skoleskemaet (folkeskolen), så kan det måske perspektiveres af de 4 elevpositioner fra Vejledningen for it medier http://www.emu.dk/modul/it-og-medier-vejledning?
Og at det er vigtigt at undervise både i, om og med medier?

Susanne Madsen
Medlem
Susanne Madsen
8 år 9 måneder siden
Jeg synes helt klart, at Pokemon GO skal diskuteres på de forskellige niveauer i uddannelsessystemet. Alene på grund af den eksplosive kraft, den kom ind på markedet med. Skal vi have et spil med i undervisningen, fordi det er populært? Eller skal det være fordi, vi kan se en unik undervisningmulighed? Hvis vi siger, at noget er populært, derfor må det være motiverende, så skal vi i bedste Eramus Montanus-stil inkludere meget forskelligt fra lakrids til monstertrucks 🙂 Min holdning er nu, at eleverne/studerende ikke behøver at bruge undervisningstid på spillet, men nærmere på begrundelsen for populariteten og etikken bag.… Læs mere »
wpDiscuz