I dette indlæg du en video, som er et produkt af vores arbejde i gruppen. Vi har været på Pokemon jagt i Århus og har ud fra vores erfaringer med spillet reflekteret over og undret os over følgende:
100 millioner Pokemon jægere
Det faktum, at 100 millioner brugere har installeret Pokemon Go gør, at vi som undervisere bliver nødt til at forholde os til spillet på godt og ondt. Det har over sommeren vist sig, at Pokemon Go faktisk kan få ellers passive børn og unge op af sofaen og ud i byrummet og naturen og flere peger på, at det ligefrem kan kurere overvægt.
På skolerne kan Pokemon Go også med fordel integreres i undervisningen. Folkeskolelærer Josefine Jack Eiby har på sin blog, hvor hun skriver om læring i det 21. århundrede, lavet en indlæg med gode forslag til at integrere spillet i flere fag fra dansk til musik http://edu21.dk/pokemon-go-undervisningen/. På trods af de umiddelbare mange fordele ved Pokemon Go, så er der i kølvandet af de positive røster også opstået flere overvejelser og bekymringer ved det populære spil.
Programmer eller bliv programmeret
En af de overvejelser vi har gjort os, er i hvor høj grad Pokemon Go og fremtidige lignende spil vil kunne styre vores færden og dermed også vores forbrug. Når McDonalds køber populære PokemonGo-arenaer, så de placeres foran deres restauranter, er det så bare starten på en hidtil uset manipulering af os forbrugere?
Vi er ihvertfald ikke i tvivl om, at der er grund til at være ekstremt opmærksomme. Der er grund til at overveje, hvordan vi bevidstgør os selv. I den forbindelse er det igen relevant at diskutere programmering, og om programmering skal spille en større rolle i uddannelsessektoren.
Tilføj en kommentar
9 kommentarer til "Atlanterhavspagten på Pokemon Go mission"
…det er (også) kommercielt. Det er jo det, der er vilkåret…, men det gør ikke spørgsmålet mindre relevant… og det med programmér eller blive programmeret… det er jo et grundspørgsmål… er vi borgere med pokemon GO i hånden?
Vigtige pointer i forhold til fremtidens uddannelse.
Den kritiske forbruger og opmærksomhed på manipulation – alt sammen digital dannelse, som vi bestemt bør være opmærksom på og have fokus på.
– Tænker I programmering som en del af det at forstå, hvad der ligger bagved – eller programmering fordi man selv skal kunne designe en pokemon? – Hvorfor programmering her?
PVA sajelama
JAHS er glade ved budskabet og enige i den problematik, som kan ligge i det korporative islæt, der ligger bag spillet – hvem bestemmer, hvad styrer dem og hvordan påvirker det aktører i spillet og omkring det?
Videoen slutter af med et spørgsmål, der vedrører uddannelse, som måske kan virke lidt afkoblet fra konkurrence-statens vinkel oven for, der åbnes op for.
Vi har tænkt at spørgsmålet om uddannelse kobler sig til overvejelserne omkring programmering.
Ift. den digitale dannelse og evt. programmering på skoleskemaet (folkeskolen), så kan det måske perspektiveres af de 4 elevpositioner fra Vejledningen for it medier http://www.emu.dk/modul/it-og-medier-vejledning?
Og at det er vigtigt at undervise både i, om og med medier?