Vi har indtil nu beskæftiget os med Minecraft som teknologi, hvor vi har observeret, dokumenteret og analyseret uformelle og formelle læringssituationer i folkeskolen. Derudover har vi diskuteret det samfundsmæssige perspektiv i det danske skolesystem med baggrund i Deweys teori fra starten af 1900 tallet.
På baggrund af disse erfaringer retter Atlanterhavspagten nu blikket mod erhvervsskolen, og i vores afsluttende video binder vi alle trådene sammen og viser et eksempel på en skole, hvor mange elementer af den helhedsorienteret undervisning er indtænkt. I videoen viser vi ligeledes læringssituationer fra erhvervsskolen, hvor forskellige teknologier og IT didaktiske værktøjer suppleres med den traditionelle undervisning.
Læringssituation i gang i praksislab. Elever øver sygepleje på en simulationsdukke.
Disposition til video
Intro (30 sek)
- Kort beskrivelse af SOPU, København
- Kort beskrivelse den helhedsorienterede tilgang på skolen
- Kort beskrivelse af de læringssituationer, som vi vil vise i vidoen.
(Visuelt udtryk i vidoen: Heltotal video fra SOPU med voiceover, panoramafilm, billeder fra praksislabs, video fra undervisningsforløb med voiceover)
Uformel og formel – vi forklarer begreberne vha en Powtoon (20 sek)
- I Powtoon spørges der ind til praksis på Lones skole (10 sek)
- Lone svarer med supplerende video og billede eksempeler (30 sek)
Teknologierne i spil (pædagogisk og didaktisk) vha en Powtoon (20 sek)
- De didaktiske overvejelser ift teknologierne i spil (10 sek)
- Lone svarer med supplerende video og billede eksempler (20 sek)
Det samfundsmæssige (20 sek)
- Vi bruger vores model fra modul 4 opgaven og stiller spørgsmål til modellen og Lones praksis (10 sek)
- Lone svarer med eksempler suppleret af video og billeder (30 sek)
(Visuel udtryk: Powtoon, slides og citater fra vores tidligere opgaver, spørgsmål til Lone i forskellige digitale former, f.eks. Messenger, Hangout, Facebook, sms, vores blog mv)
Atlanterhavspagten vil blive meget glade for jeres feedback og kommentarer til vores disposition 🙂
Tilføj en kommentar
1 kommentar til "Dewey i praksis – et eksempel fra erhvervsskolen"
Det er ikke så tit, at NATO er interesseret i min mening – så jeg benytter fluks chancen:
jeg kan ikke helt se af jeres manuskript, om I er stødt på noget som undrer jer eller om I har opdaget nye koblinger teorierne imellem. det er oftest det snørklede, det overraskende eller den nye opdagelse, som er det mest spændende ved andre produkter. Hvis I har sådan nogle spidsfindigheder, så håber jeg, at I vil stille dem til skue for os andre.