Click på billedet for at se vores Sway
Arbejdet med Minecraft i matematikundervisningen åbner, som vi ser det, op for forskellige læringstilgange. I et kognitivistisk perspektiv kan man således forstå Minecraft som et værktøj i den mentale informationsproces, der leder til læring (Dalsgaard, 2005).
Det så vi i den første del af undervisningssituationen, som tog et formelt udgangspunkt.
I Minecraft ligger der også et utal af mulige kognitive ubalancer / usikkerheder for spillerne. Dvs. spillet rummet altid et lag mere, og der er hele tiden nye funktioner, der kan læres. Med et radikal konstruktivistisk syn anskuer vi således udviklingen i undervisningen, på den måde, at eleverne begyndte at lære, netop fordi de stillede spørgsmål til teknologien (jf. Dalsgaard, 2005).
Lavet af Atlanterhavspagten
Tilføj en kommentar
13 kommentarer til "Atlanterhavspagten undersøger Minecraft i undervisningspraksis"
“Kan Minecraft i sin rene form, dvs uden fx fagmål være et objekt for læring?” Ja da! Der er da læring i alt. Er der ikke? Fantasien, kreativiteten, logikken og matematikken spinner da med 120 km i timen når man spiller Minecraft. Læringsmål kan derimod være dræbende for kreativiteten og især for fantasien.
Mine børn synes at Minecraft er kedeligt – altså mine helt egne børn. Men jeg vil TVINGE dem til at spille med mig, så jeg kan se hvad det er… Spændende læsning. Jeg tror spillet kan bruges til alle aldre, og jeg tror helt grundlæggende, det er meget svært at være en del af denne verden og ikke lære – i alle mulige sammenhænge. Og at den formelle læring trækker uformelle tankespor. Tænker Minecraft ligner lidt Sims, hvor der også skabes et univers. Både det visuelle, men også mere etiske overvejelser, hvad er ok og hvad er ikke?
Kan Minecraft i sin rene form, dvs uden
f.eks. fagmål være et objekt for læring? Ja min nevø var helt vild med minecraft som 8 årig. Så i og med han gerne ville være en del af hele minecraft fælleskabet blev han nød til også at lære at tale og skrive engelsk. Men som sagt i mange andre indlæg her så er det meste vel læring på den ene eller anden måde, hvis man søger kan man altid finde tegn på læring.
Spændende diskussion jeres præsentation har affødt! Jeg synes det er yderst interessant, at der rejses spørgsmål om hvorvidt de foreskrevne læringsmål fra undervisningsministeriet kan være en demotiverende faktor ift. kreativiteten og fantasien. Netop det at Minecraft-universet fordrer til eksperimenteren og undersøgelse, hvor processen og de overvejelser spillerne gør sig i forbindelse med konstruktioner af bygninger, mener jeg har et kæmpe læringspotentiale. Jeg mener derfor, at Minecraft i sin rene form har sin berettigelse i en læringskontekst, hvorfor jeg også mener, at målstyring kan være en hæmmende faktor i forhold til de kreative processer, som ikke tåler rammesætning.
Ja. Målstyring er i det hele taget et ret negativt klingende ord! Jeg deltager i et udviklingsprojekt hvor vi taler om “energigivende mål”. Hvad er det for en størrelse??? Noget med at få energi af at nå et mål…og få lyst til at lære mere. Vi bevæger os lidt over på den psykologiske bane…
Streg over målstyring og istedet målorienteret kreativitet/eksperimenteren på en bane der er kridtet op…og også lidt ud over kanten…??
Dejligt tydelige og gode billeder I har – spændende diskussionoplæg. Ved en af de andres opgave skrev jeg om, hvordan teknologien kan være motiverende, og det synes jeg faktisk også er relevant at inddrage her. Måske er det netop det, som er medvirkende til at give den indre motivation, hvor man igangsætter aktiviteter for sin egen skyld, fordi de er interessante og tilfredsstillende i sig selv…