vandtaarnet

Hvad kan vi se – med teori?

Med udgangspunkt i AOF-kursisternes tur rundt i Frederikshavn, stiller vi skarpt på tre teoretiske anskuelser.

Vi har forsøgt at lave et overblik over teoriernes sammenhæng med kursisternes læring. Gennem videoen redegør vi for kognitivisme, socialkonstruktivisme og activity theory og sætter teorierne i forhold til denne læringssituation.

Tilføj en kommentar

9 kommentarer til "Hvad kan vi se – med teori?"

Send notifikationer om
avatar

Sorter efter:   nyeste | ældste | flest stemmer
Maja Skotte Ejlskov
Medlem
8 år 9 måneder siden

Rigtig fin visuel præsentation. og god måde at præsentere og lave teori spiselig og forståelig. Og sat i praksiskontekst, fedt! For at gøre jeres design endnu mere pædagogisk og forståelig for modtageren, kunne jeg have ønsket at have speak frem for musik, hvad tænker i om det?

Anders Finn Leth Ottendahl
Gæst
Anders Finn Leth Ottendahl
8 år 9 måneder siden

Jeg tænker at det er en rigtig god idé og måske noget vi skal eksperimentere med senere. Evt noget i stil med “RSA ANIMATE: Changing Education Paradigms”, synes det bidrager til både forståelsen, men nok også er med til fastholde modtageren.

Jeanne Rose Hermann
Gæst
Jeanne Rose Hermann
8 år 9 måneder siden

Fin video med forklaring af tre begreber – men hvad skal vi diskutere?

Jacob Ibsgaard Svan Sterlie
Medlem
Jacob Ibsgaard Svan Sterlie
8 år 9 måneder siden
Det kunne være applikationen af de tre teorier, forståelsen af dem eller andet. Derfor vi også linker tilbage til foregående blog-indlæg, hvor vi mener, at vores projekt, rent teknisk, gik galt, men hvor vi oplevede at vore kursister kom i mål. Hvordan vil de forskellige teorier se på dette projekt? Hvilken læring kan de spotte? For mig er det et analytisk værktøj, first and foremost. Det er vel også noget en diskussion kunne handle om. Kan man lave læring, som overvejende er én teori beslægtet, eller er det sagen uvedkommende? Det vigtige er, at man bagefter anskuer en situation og… Læs mere »
Hanne Termansen Kaa
Gæst
Hanne Termansen Kaa
8 år 9 måneder siden

Enig med Jacob – og fremadrettet kan et spørgsmål jo være, hvordan “rammer” vi bedst denne målgruppe? Kan vi med udgangspunkt i én af teorierne forklare, hvordan kursisterne hurtigst muligt får lært en masse dansk – eller skal alle teorier/tilgange i spil…? Hvad virker?

Lone Tvedegaard
Medlem
8 år 9 måneder siden

Super god præsentation, jeg fik rigtig meget ud af det. Jeg synes netop, at det fungerede rigtig godt med musik og tekst – uden speak. Enig med Maja, at det er en rigtig god pædagogisk måde at præsentere de tre teorier på med fremhævelse af 3 ord. Det er nogle interessante refleksioner og teoretisk analyse over jeres projekt, som ” rent teknisk gik galt”, som Jakob skriver.

Klaus Thestrup
Admin
8 år 9 måneder siden
Det gik jo ikke galt, jeres projekt. Heller ikke teknisk. de brugte “bare” de forskellige platforme anderledes end i havde tænkt. Men jeg forstår logikken. Teknologien synes ikke, at støtte jeres intention. Men det tror jeg nu alligevel, at det gjorde. Facebook fungerede jo??? Bordfodbold blev jo en del af de til rådighed stående teknologier.. – og en del af projektet? Flot opdeling i 3 i jeres præsentation… Interessant at se hvem I inddrager på billedet af bordfodbold. Jeg tænker en del på læreren here. Facilitator? Tjaaaaah… findes der ikke en mulighed for at denne person er en del af… Læs mere »
Stephen Francisco Gomez
Medlem
Stephen Francisco Gomez
8 år 9 måneder siden

Som en sjov og relevant side bemærkning, er mobiltelefoner og netop facebook app’en blevet en varm emner på sprogskolen lige for tiden. Kursisternes opmærksomhed bliver åbenbart alt for ofte rettet mod deres mobilskærme frem for undervisningen. Mon ikke vores eksperiment var et skridt i den rigtige retning?

Dorthe Nielsen
Medlem
8 år 9 måneder siden

Super præsentation. Rigtigt fint med jeres refleksioner indelagt i den, vedrørende at spille bordfodbold i stedet for at finde en bog. Måske er det netop kendetegnende ved at arbejde med flygtninge (og måske andre??), at man griber øjeblikket? Hvis de er optaget af Youtube eller facebook, så er det måske det man bruger. Jeg har selv arbejdet med nytilkomne syriske flygtningebørn, hvor indgangen til at lære dem dansk netop var facebook og youtube.

wpDiscuz