Lederopgave #7

Du bedes beskrive hvad du forstår som god klasseledelse, som du kan se det udmøntet på din skole med jeres elever/kursister og rammer.​

Jeg reflekterede tidligere med Grethe fra Sosu. Her er det tydeligt, at klasserumsledelse bliver noget relativt forskelligt mellem vores to skoler, da Sosu er meget praksisorienteret. På den måde kommer Sosu på visse stærk til at passe bedre til en curriculum-baseret tænkning end en HF.

Nu har vi hørt Leas gennemgang af den didaktiske- og curriculum-baserede tænkning. Jeg sidder og tænker, at klasserumsledelse sigter mod at eleverne opnår mest mulig læring, men hvilken læring? På min skole har vi en stor on going diskussion af forholdet mellem dannelse og xxx. Lærerne er bekymrede for, at ledelsen og resten af verden fratager dem deres og elevernes sigte på dannelse. Det forstår jeg godt, tror jeg :-), og opfatter det som en kamp mellem en didaktisk-tænkning og en curriculum tænkning.

Samtidig er det også tydelig, at nogle af vores lærere har udfordringer på både en styringsakse og måske også relationsakse (husker ikke, om det hed noget andet i øjeblikket :-)). Det de i første omgang opfatter er, at de ikke kan styre klassen i forhold til diciplinære forhold. Derfor har flere lærere uafhængigt af hinanden været forbi mit kontor for at tale om, at vi skal have mere viden om klasserumsledelse – og jeg tror de tænker en curriculum-baseret klasserumsledelse.

Måske har vi haft/har brug for et sving i en curriculum-retning af klasserumsledelsen efter 68’er pædagogikker, AFEL og andre strømninger.

Grundlæggende tænker jeg, at vi skal holde godt fat i vores egen grundlæggende tænkning, som stammer fra Grundtvig, “Bildung” og så naturligvis lade os inspirere.

 

 

35 Comments

  1. Pingback: essayforme

  2. Pingback: 4sf8399dedf47934722b63.com read

  3. Pingback: notehub.org i provide a link M9C

  4. Pingback: notehub.org

  5. Pingback: more detailed on this page

  6. Pingback: notehub.org page address

  7. Pingback: notehub.org click to to learn more

  8. Pingback: notehub.org

  9. Pingback: go to the source

  10. Pingback: more information

  11. Pingback: notehub.org visit web page

  12. Pingback: notehub.org as reported here DrAzSI

  13. Pingback: notehub.org

  14. Pingback: notehub.org find out more

  15. Pingback: notehub.org

  16. Pingback: provided link

  17. Pingback: notehub.org

  18. Pingback: notehub.org

  19. Pingback: notehub.org click the following article n65Bs

  20. Pingback: here

  21. Pingback: notehub.org click to go

  22. Pingback: notehub.org

  23. Pingback: a source

  24. Pingback: go

  25. Pingback: address

  26. Pingback: click for details

  27. Pingback: notehub.org check this out d9zfS

  28. Pingback: notehub.org

  29. Pingback: notehub.org read further ES0o

  30. Pingback: notehub.org

  31. Pingback: notehub.org more on the page

  32. Pingback: notehub.org

  33. Pingback: notehub.org click the following article iBshIt

  34. Pingback: visit web page

  35. Pingback: page address

Leave a Reply