KLEO-projektet er et skoleudviklingsprojekt og er derfor i sig selv opbygget som et aktionsudviklingsprojekt, men også uddannelsen af KLEO-ledere og KLEO-konsulenter samt KLEO-lærernes indsigt i projektdeltagelsen fordrer en oplysning om netop aktionslæringstilgangen. Den skriver vi mere om under Aktionsrunder og Aktionscirklens faser illustreret detaljeret.
Desuden er der i projektet udviklet praktiske instrumenter til deltagerne til processen vedrørende:
- Aktionsplansguide til arbejdet med at udvikle en undersøgende tilgang til sin undervisning
- Observationsguide til før under og efter observationen
- Evalueringsguide til den didaktiske samtale omhandlende aktionsafprøvningerne.
Herunder links til materiale som behandler læringsområdet 'Processen - om aktionslæring':
- I projektet benytter vi en brugsbog som en art grundbog, der giver eksempler fra praksis: 'Aktionslæring - Læring i og af praksis' . Bogen benyttes fordi den henvender sig til undervisere og skoleledere, som vil være med til at udvikle og optimere undervisningen. Bogen er et praksisorienteret redskab til at hjælpe lærerne med at eksperimentere, observere og reflektere over egen undervisning. Det er en læsevenlig og systematisk bog, der netop indtager det standpunkt, at læreres egenbestemte videnudvikling er et vigtigt omdrejningspunkt i skoleudvikling.
- I et skoleudviklingsprojekt som KLEO-projektet er det afgørende at sætte fokus på den didaktiske samtale og give deltagerne rammer herfor. Det gør vi via fokus på udvikling af en didaktiske samtale – dvs. det at lære af sin egen praksis. heri indgår viden om og afprøvning af observationsteknikker og guides til at samtale herom. hertil benytter vi brugsbogen 'Didaktisk refleksion - når lærere sætter ord på egen praksis'. Der kan desuden findes videomateriale til bogen her.
- Læs lærernes aktionsplaner i bilagene i ROK-projektets baggrundsrapport
- Læs overordnet på dansk om Aktionslæring i organisationer Aktionslæringens landskab: En oversigt over det danske aktionslæring i praksis og yderligere litteratur af relevans.
- Læs evt. EVAs rapport Ledelse tæt på undervisning og læring Erfaringer fra re skoler med gode ledelsespraksisser (download efter artiklen i linket). Rapporten handler om det at lede en skole, hvor aktionslæringsprocessen er én tilgang.
- Fire elementer i god skoleledelse - artikel om EVAs rapport: Ledelse tæt på undervisning og læring Erfaringer fra re skoler med gode ledelsespraksisser.
- Læs vidensnotat fra Dansk Clearinghouse for uddannelsesforskning 'Vidensnotat om anvendelse af forskning i grundskolen'.
- Læs om professionel kapital i Gymnasieskolen