# 7 – Christina

Jeg forstår god klasseledelse som:

  • klar rammesætning af undervisningens formål og aktiviteter
  • eksplicitering af formål:
    • med lektionen som helhed
    • med lektionens aktiviteter
    • med forløbet som helhed – helst også i forhold til livet uden for skolen
  • klare rammer omkring samværet i klasserummet:
    • Hvordan gør vi her (i netop vores timer), fx rammer for computerbrug, telefoner mv. Genkendelighed og konsekvens er centralt.
    • Hvad kan eleverne forvente (så det er let for dem at være i klasserummet og deltage i de aktiviteter, der foregår)
    • Hvad forventer jeg som lærer af dem (igen: så det er let for eleverne at deltage – og så jeg som lærer lettere kan være venlig fremfor korrigerende, fordi eleverne har mulighed for at gøre det, jeg forventer af dem)

De klare rammer omkring undervisningen frigør “energi”, så man som lærer lettere kan være til stede i forhold til at se de enkelte elever – både for relationen generelt og for dem, der har brug for særlige hensyn.

Leave a Reply