FORSKNING OG RAPPORTER FRA KLEO-PROJEKTET:
- Handout om Klasseledelse – v. Mette Boie
- Arbejdsrapport – hvad skal bevares og ændres KLEO-projektet
- Tegn på lærerudvikling_rapport 1 – KLEO-projektet
FORSKNING OG RAPPORTER FRA ROK-PROJEKTET:
- ROK-projektets baggrundsrapport
- ROK-projektets Erfaringsopsamlingsrapport
- ROK-projektets Lærer-erfaringsbog – erfaringer og gode råd
- ROK-projektets Slutrapport Udvikling, test og validering af QTI-spørgsmål i en dansk gymnasiekontekst
- QTI-evalueringen: Rolf Lyneborg Lunds oplæg på ROK-slutkonferencen den 19.9 2017
- Tim Mainhards video-oplæg på ROK-slutkonference 19.9 2017 (video + slides)
- Tim Mainhards præsentation som slides v. oplæg på ROK-slutkonference den 19.9 2017
- Mette Boies oplæg om elevstemmer – Fra ROK-slutkonferencen den 19.9 2017
MATERIALE FRA MIDTVEJSKONFERENCE
- Midtvejskonference: KLEO – Velkomst v. Mette Boie og Hanne Greisen
- Midtvejskonference: KLEO – Sarah Robinson og Mette Boie
- Midtvejskonference: KLEO – Lederoplæg
- Midtvejskonference: KLEO – Konsulentoplæg
- Midtvejskonference: KLEO – Præsentation af øvelser
- Midtvejskonference: KLEO – Pamflet
EKSTERNT MATERIALE
- I projektet benytter vi en brugsbog som en art grundbog, der giver eksempler fra praksis: ‘Aktionslæring – Læring i og af praksis’ . Bogen benyttes fordi den henvender sig til undervisere og skoleledere, som vil være med til at udvikle og optimere undervisningen. Bogen er et praksisorienteret redskab til at hjælpe lærerne med at eksperimentere, observere og reflektere over egen undervisning. Det er en læsevenlig og systematisk bog, der netop indtager det standpunkt, at læreres egenbestemte videnudvikling er et vigtigt omdrejningspunkt i skoleudvikling.
- I et skoleudviklingsprojekt som KLEO-projektet er det afgørende at sætte fokus på den didaktiske samtale og give deltagerne rammer herfor. Det gør vi via fokus på udvikling af en didaktiske samtale – dvs. det at lære af sin egen praksis. heri indgår viden om og afprøvning af observationsteknikker og guides til at samtale herom. hertil benytter vi brugsbogen ‘Didaktisk refleksion – når lærere sætter ord på egen praksis’.
- Læs overordnet på dansk om Aktionslæring i organisationer Aktionslæringens landskab: En oversigt over det danske aktionslæring i praksis og yderligere litteratur af relevans.
- Læs evt. EVAs rapport Ledelse tæt på undervisning og læring Erfaringer fra re skoler med gode ledelsespraksisser(download efter artiklen i linket). Rapporten handler om det at lede en skole, hvor aktionslæringsprocessen er én tilgang.
- Fire elementer i god skoleledelse – artikel om EVAs rapport: Ledelse tæt på undervisning og læring Erfaringer fra re skoler med gode ledelsespraksisser.
- Læs vidensnotat fra Dansk Clearinghouse for uddannelsesforskning ‘Vidensnotat om anvendelse af forskning i grundskolen’.
- Læs om professionel kapital i Gymnasieskolen
- Interview med Theo Wubbels i dansk magasin – ‘Gymnasieforskning’: Succesfulde lærere er venlige og tager styringen.
- Louise Klinges ph.d. afhandling om relationer: se klip her
- Læs om Louise Klinges omskrivning af hendes ph.d. fra Dafolo
- Se Louise Klinges tre gode råd: 1). Jeg en betydning for læreren. 2). Skæld mindre ud 3). Gør undervisningen meningsfuld for eleven.
- Interview med Louise Klinge Gode relationer kræver indsigt.
- Interview med Theo Wubbels i Engelsk Vodcast om MITB – (The Model for Interpersonal Teacher behavior – også kaldet the teacher circle).This is part of the Vodcast series produced by Prof. Susan Rodrigues (Liverpool Hope University). The Project is funded by the Primary Science Teaching Trust. In this vodcast Prof Theo Wubbels (PhD) talks about his research on interpersonal interactions between the student and teachers and the impact in has on behaviour in the classroom. Prof Wubbels is president of the Dutch Programme Council for Educational Research, President of the European Educational Research Association (EERA) and council member of the World Educational Research Association (WERA). He is also the programme leader for improvement of teacher education in the Netherlands Association of Universities.