Beskriv hvordan du vil forklare en lærer om QTI-evalueringen.
en QTI-evaluering er et redskab til at give et øjebliksbillede af hvorledes eleverne opfatter dig som underviser. Den udtrykker den relation, eleverne oplever du har med dem.
Der er tale om 64 spørgsmål der er grupperet inden for 8 områder, hvor eleverne graduere i hvor høj grad de oplever underviseren på denne måde.
Der er to akser,
en horisontal der beskriver elevenes oplevelse af I hvor høj grad de oplevere kommunikation lærer elev imellem, der breder sig fra modstand/lav nærvær til Samarbejde/ høj grad af nærhed.
Den vertikale akse der beskriver elevenes oplevelse af I hvor høj grad læren er styrende. den breder sig over den dominerende/højgrad af styring mod den Laissez-fair /lav grad af styring.
Det er vigtigt at man som underviser tager de didaktiske briller på, således at man kan forstå hvorledes den mere personlige evaluering kan tolkes i tid og rum (denne elevgruppe), således det er muligt at handle og/eller korrigere på dem.
Beskriv hvilke fordele og hvilke ulemper du ser som underviser ved brugen af QTI.
Det er op til den enkelte lærer at ønske udvikling
det er vigtig at tænke over at den lærer der er uenig med resultatet, kan skyde skylden på skemaet -> men spørgsmålene er jo valideret.