Lederopgave 5, Ann Balleby

QTI betyder spørgeskema om læreres interaktion og retter sig mod forholdet mellem lærer og elever i en given klasse. Udgangspunktet er, at læreren får et muligt værktøj til at udvikle sig selv som underviser i feltet relationskompetencer.
Spørgeskemaet arbejder med dikotomierne høj/lav styring og høj/lav følelse af fællesskab og afspejler en given klasses opfattelse af en lærerens adfærd i det øjeblik, spørgeskemaet bliver udfyldt. Heri ligger også, at opfattelsen kan ændre sig. Opfattelsen af en given lærer kan således være varierende i den samme klasse. Opfattelsen vil også variere fra klasse til klasse.
Men grundlæggende vil der nok optræde en vis ensartethed.
Beskriv hvilke fordele og hvilke ulemper du ser som leder ved brugen af QTI.
QTI-spørgeskemaets output træder tæt på læreren, idet den arbejder med adfærd. Dette er en stor fordel, men kan også være en ulempe.
Man skelner mellem identitet og adfærd. Det QTI giver fingerpeg om er adfærd, hvilket ikke må forvekslet med identitet. Man kan dog ikke fuldstændig adskille adfærd og identitet.
Derfor er QTI et kraftfuldt værktøj for læreren til at arbejde med relationskompetencer, idet det giver et sjældent billede af, hvordan eleverne opfatter læreren. Det er en stor fordel.
Ulempen kan optræde, hvis man får svar, der afviger meget fra ens eget selvbillede, fordi det kan optræde som en udfordring for ens egenopfattelse og dermed risikerer man at spørgeskemaets kraftfuldhed udfordrer lærerens identitet.