Du har deltaget i Tim Mainhards workshop den 20.9 om interpersonel læreradfærd.
Du bedes fundere over, hvad du vil tage med videre fra workshoppen i dit arbejde som kommende KLEO-konsulent
Nævn mindst tre pointer fra Tims workshop, tak.
- QTI måler adfærd, ikke personlighed!
- Der kan være stor forskel på, om man i observation af lærere observerer læreradfærd (lærerens handlinger i sig selv) eller lærerens interaktion med eleverne (med inddragelse af hvordan eleverne responderer på lærerens adfærd). Jeg overvejer, om det giver mening at se på læreradfærd i sig selv, uden inddragelse af interaktionen. Hvad betyder det, at læreren gør alt det rigtige, hvis ikke eleverne responderer som ønsket? Eller omvendt: At læreren gør alt det forkerte, hvis eleverne responderer som ønsket – fordi det er netop den relation, netop den klasse og netop den lærer har?
- I et typisk lærerliv vil man starte lavt på styringsaksen og øge denne meget i løbet af de første par år i karrieren, mens udviklingen på nærhedsaksen er markant mindre. Den vil typisk øges i løbet af de første 10 år og derefter falde.
- I det velfungerende forhold mellem lærere og elever vil styringsaksen være omvendt afhængige af hinanden – hvis lærerstyringen er høj vil elevstyringen være lav. Omvendt vil relationen i nærhedsaksen følge hinanden. Når lærernærheden er høj, vil elevnærheden også være det.
- Med mere end 10 elevbesvarelser vil billedet af læreren ikke ændre sig nævneværdigt. Vildt, hvis det virkelig kan passe. Så er der mindre individualisme og personlighed til stede i et klasseværelse, end vi normalt går og tror.