Konsulentbesvarelse #1

Du har deltaget i ROK-slutkonferencen den 19.9 og hørt oplæg fra fire forskellige forskere: 1. Lea Lund, 2. Mette Boie, 3. Rolf Lund, og 4.  Tim Mainhard.

Du bedes fundere over, hvad du vil tage med videre fra oplæggene i dit arbejde som kommende KLEO-konsulent.

Nævn mindst én pointe fra hvert oplæg, som du mener, at de lærere du skal ud og undervise skal kende til.

  1. En pointe fra Lea Lunds oplæg.
  • At lærere gør lærere bedre: Når lærere arbejder sammen, vil de lære af hinanden og komme styrket ud af det.
  • Når lærere sætter ord på deres praksis, lærer de af det
  • Projektet giver udbytte i form af ændring i handling, ændring i holdning samt en kollegial værdi
  • L. Dales tre kompetenceniveauer: give mulighed for at tænke over, hvad man gør (også på makroniveau, som skole), hvorfor man gør det – hvorfor vi overhovedet driver skole. Normalt ofte kun bevæge sig på K1 og K2 – projektet giver særligt mulighed for at arbejde på K3
  1. En pointe fra Mette Boies oplæg.
  • At der er så meget mere på spil for eleverne, end vi aner!
  • At det, vi oplever som et trygt læringsmiljø, måske er utrygt og ligefrem angstprovokerende for eleverne.
  1. En pointe fra Tim Mainhards oplæg:
  • QTI’en: Balancen mellem styring og nærhed er afgørende
  1. En pointe fra Rolf Lunds oplæg.
  • at QTI’en KUN handler om, hvordan eleverne oplever lærerne – ikke om hvordan lærerne er som mennesker, hvordan eleverne har det, hvilken type skole det er osv.
  • at QTI’en er et udviklingsværktøj, ikke et ledelsesværktøj!!! Den er et redskab til at give et indblik i ens egen undervisningspraksis.

Leave a Reply