Du har deltaget i ROK-slutkonferencen den 19.9 og hørt oplæg fra fire forskellige forskere: 1. Lea Lund, 2. Mette Boie, 3. Rolf Lund, og 4. Tim Mainhard.
Du bedes fundere over, hvad du vil tage med videre fra oplæggene i dit arbejde som kommende KLEO-konsulent.
Nævn mindst én pointe fra hvert oplæg, som du mener, at de lærere du skal ud og undervise skal kende til.
- En pointe fra Lea Lunds oplæg.
- At lærere gør lærere bedre: Når lærere arbejder sammen, vil de lære af hinanden og komme styrket ud af det.
- Når lærere sætter ord på deres praksis, lærer de af det
- Projektet giver udbytte i form af ændring i handling, ændring i holdning samt en kollegial værdi
- L. Dales tre kompetenceniveauer: give mulighed for at tænke over, hvad man gør (også på makroniveau, som skole), hvorfor man gør det – hvorfor vi overhovedet driver skole. Normalt ofte kun bevæge sig på K1 og K2 – projektet giver særligt mulighed for at arbejde på K3
- En pointe fra Mette Boies oplæg.
- At der er så meget mere på spil for eleverne, end vi aner!
- At det, vi oplever som et trygt læringsmiljø, måske er utrygt og ligefrem angstprovokerende for eleverne.
- En pointe fra Tim Mainhards oplæg:
- QTI’en: Balancen mellem styring og nærhed er afgørende
- En pointe fra Rolf Lunds oplæg.
- at QTI’en KUN handler om, hvordan eleverne oplever lærerne – ikke om hvordan lærerne er som mennesker, hvordan eleverne har det, hvilken type skole det er osv.
- at QTI’en er et udviklingsværktøj, ikke et ledelsesværktøj!!! Den er et redskab til at give et indblik i ens egen undervisningspraksis.