- Hvilken ny og brugbar viden mener du, at Anne Linders perspektiv på relationskompetence, bidrager med og hvorfor?
– at relationen er ikke målet i sig selv, men et middel til at opnå en øget læring
– at relationer er noget, der kan arbejdes bevidst og konkret med, både når de skal etableres, og hvis de skal repareres
– at det er lærerens, den professionelles, ansvar at skabe gode relationer og reagere hensigtsmæssigt, professionelt, på elevernes emotioner
– gennemgangen af de otte relationskompetencer giver et godt (forholdsvist) konkret perspektiv på, hvordan man kan arbejde med at øge relationen til eleverne, eller ihvertfald et perspektiv på, hvad man kan tage fat i
– øvelserne må kunne bruges til at kvalificere arbejdet med relationer overordnet set – uden at jeg helt ved hvordan endnu … - Hvordan vil du forbinde Anne Linders pointer til den viden vi har fra Tim Mainhard om MITB (teacher circle) og QTI (spørgeskema), samt Mette Boies ’elevstemmer’?
– Det individuelle perspektiv på den enkelte elevs emotioner harmonerer godt med Mette Boies elevstemmer, hvor man vel kunne tale om, hvilke emotioner, der er på spil i disse elevstemmer
– Nærhedsaksen i MITB’en harmonerer godt med Anne Linders pointer om relationskompetencer og rummer et vist perspektiv i forhold til at arbejde mere konkret med dette. Relationskompetencerne kan evt give inspiration til observationsfokus.