- Beskriv hvordan du vil forklare en lærer om QTI-evalueringen.
I forbindelse med evalueringen fremkommer der overordnet set to akser man bliver bedømt på, hvilket er styring og nærhed. Evalueringen viser altså i hvor høj grad eleverne vurderer at man er styrende og i hvor høj grad de føler positivt nærvær med en som underviser. Det er ligeledes vigtigt, at gøre det klart, at det ikke en ens personlighed der rates, men i højere grad hvordan netop en enkelt klasse opfatter en som underviser. Der vil ligeledes være variationer fra klasse til klasse for den samme underviser. Det kan være svært at flytte sig ret meget i forhold til en enkelt klasse, men tilgengæld vil det være muligt at ændre sig som underviser over tid i forhold til nye klasser.
Som ny underviser vil man ofte i løbet af de første år ændre sig i forhold til hvordan man underviser, men efter nogle år falder med ofte en i et mere fast mønster.
Som underviser vil man ofte bevæge sig rundt i cirklen alt efter, hvad der undervises i, hvordan der undervises, hvem der undervises osv. Besvarelsen kan være med til at bevidstgøre en som underviser omkring, hvordan eleverne opfatter ens undervisning og dermed giver det også mulighed for at reflektere over hvordan man agerer i klasserummet og dermed giver det muligheder for at ændre på nogle ting. - Beskriv hvilke fordele og hvilke ulemper du ser som underviser ved brugen af QTI.
Fordelen er som skrevet ovenfor at det kan give mulighed for at udvikle den måde man agerer på i klassrummet og dermed den måde hvor på man forholder sig til eleverne. Ulempen kan være at man bliver negativt overrasket over ens måling og ønsker at ændre på det for at opnå anden evaluring, hvilket måske kan føre til nogle forkrampede forsøg på at være i en rolle man ikke befinder sig godt i.