Introduktion
Denne side handler om forskellige pædagogiske principper, som du kan overveje, når du laver online dialogisk undervisning. På denne side bliver du introduceret for dialogisk pædagogik, principper omkring diskussion baseret undervisning samt elevinddragelse fra Diane Laurillard fra hendes bog Teaching as a Design Science(2012)
Knapperne herunder fungerer som indholdsfortegnelse og genvej til de forskellige emner.
How to Have a Good Conversation | Celeste Headlee | TEDxCreativeCoast
Diskussionsbaseret undervisning
Dette afsnit er baseret på teori omkring ”Teaching through discussion (Undervisning gennem diskussion)” af Diane Laurillard. Hvis du ønsker at udforske denne tilgang yderligere (sammen med andre undervisningsmetoder), kan det findes i hendes bog "Teaching as a Design Science" (2012).
Ifølge Laurillard (2012) er peer-diskussion en vigtig måde at lære på. Hun refererer til Vygotskys "all the higher psychological functions originate as actual relations between human individuals", hvilket understreger den betydning, Vygotsky lægger på kommunikation og dialog som en integreret del af læringsprocessen. Disse dialogiske relationer er det, der lærer individet at internalisere viden. Som Vygotsky (fra Laurillard, 2012) udtrykker det: "communication produces the need for checking and confirming thoughts". Det er dog vigtigt at bemærke, at voksne ikke kun “gentjekker” tanker gennem samtale med andre. Dette er ifølge Laurillard(2012) fordi at voksne, ved at lære disse tankemønstre som børn, har evnen til at føre denne interne samtale med sig selv.
For at opnå fordelene ved undervisning gennem diskussion, understreger Laurillard (2012) vigtigheden af den rigtige planlægning. Hun anbefaler, at peer-diskussion skal planlægges omhyggeligt, for at have den rigtige pædagogiske virkning
Laurillard (2012) definerer i sin bog tre typer online lærerstyret interaktion.
- The tutorial (vejledningen), hvor en elev præsenterer, og derefter bliver udfordret gennem diskussion af læreren og et par andre elever.
- Seminaret ledes af læreren og ligner i højere grad klasseundervisning, som vi kender det, dog med flere elever og diskussioner mellem eleverne.
- Til sidst discussion group (diskussionsgruppen), er en elev- eller tutorledet diskussion om et specifikt emne.

Når elever undervises gennem diskussion, opfordres eleverne til at udvikle løsninger og meninger gennem samspil og indgå i dialog med hinanden. Laurillard understreger også, at dialogen mislykkes, hvis læreren / tutoren snakker for meget selv, og omdanner ‘læring gennem diskussion’ til ‘læring gennem erhvervelse’. Dette kan for eksempel også ske, hvis grupperne er for store, så eleverne forsvinder i baggrunden og falder tilbage og lytter, i stedet for aktivt at tage del i diskussionen.
Under læring gennem diskussion skal læreren spille en aktiv og organiserende rolle, når det kommer til at strukturere diskussionen og derved stilladsere læringsprocessen.
Dette sker ifølge Laurillard når læreren:
- Sørger for materiale til eleverne, som de kan læse og diskutere
- Rådgiver eleverne om at forberede sig på forhånd gennem metakommunikation
- Forventningsafstemmer, så eleverne ved, at de kan blive bedt om at besvare spørgsmål (cold calling) for at få dem med ind i dialogen, hvis de ikke deltager aktivt
- Evaluere hver elevs deltagelsesniveau (Laurillard, 2012, side 149)
Hun forklarer, at elever værdsætter lærere, der:
- Sørger for, at ideer er relateret til oplevelser fra den virkelige verden (deres verden)
- Stiller kritiske, ledende, åbne spørgsmål
- Opretter et understøttende klassemiljø, der er opmuntrende og afslappet, og ved at skabe tillid gennem dialog
- Anerkender elevers bidrag og giver konstruktiv feedback (Dallimore, Hertenstein og Platt 2004; fra Laurillard, 2012, side 149-150) "
Hvis du er interesseret i at vide mere om ‘Undervisning gennem diskussion’ og Diane Laurillards indsigt fra Teaching as a Design Science, kan du se denne forklarende video:
Diana Laurillard - Teaching as a design science
Elevdeltagelse i online undervisning
Når vi flytter undervisningen online, enten gennem dialoger eller diskussioner med hinanden, er der behov for at man har et samtaleemne. Den lærende dialog skal koncentrere sig om et emne, der skal udforskes gennem dialog eller diskussion mellem elever og lærere eller andre eksterne deltagere. Dette kræver, at du og dine elever har forberedt jer på emnet, der skal undervises i/om. Eleverne kan for eksempel forberede sig ved at løse en opgave, lave feltarbejde, have læst en tekst eller skrevet en opgave. Eleverne kan derefter skiftes til at diskutere med hinanden, læreren eller en eventuel ekstern deltager.
Se denne video for at lære, hvad Oxford forventer af sine studerende når de skal deltage i online-tutorials. University of Oxford - Ressources for tutorials
Ifølge Laurillard (2012) viser et antal studier, at undervisning gennem diskussion kræver, at de elever deltager:
- Tager en bestemt holdning omkring et koncept eller formodning
- Giver beviser og forklaringer, understøttet af teksten, på deres argument eller holdning
- Overvejer, svarer på eller udfordrer hinandens holdninger/argumenter samt giver konstruktiv kritik.
- Overvejer deres egne perspektiver i forhold til andres
- Arbejder sig henimod mod et slutprodukt/holdning, så de kan argumentere for deres meninger eller samarbejde om at træffe en beslutning
- Bruger den teori, de har lært i praksis
(Bonk og King 1998; Kanuka og Garrison 2004; Lillejord og Dysthe 2008; Pfister og Oehl 2009; Reznitskaya et al. 2009; Schellens og Valcke 2006; Swann 2007; fra Laurillard 2012 side 143)
Generelt skal du overveje hvad dialogisk pædagogik, som forklaret ud fra Laurillard “Teaching through discussion” i ovenstående afsnit, kan betyde for din undervisning. Hvordan kan du og dine elever indarbejde disse komponenter? Hvis du vil se et praksiseksempel, er her en 8. klasses lærer, der bruger det i hendes undervisning.
Learning to analyze and critically evaluate ideas, arguments, and points of view