Introduktion
På denne side vil værktøjer og redskaber til planlægning og evaluering blive gennemgået. Siden tager udgangspunkt i Gilly Salmons 5 trins model. Herefter vil generelle overvejelser omkring planlægning blive gennemgået. Afslutningsvis vil overvejelser omkring evaluering blive præsenteret.
Knapperne herunder fungerer som en indholdsfortegnelse. Når du klikker på en knap, kommer du ned til den tilsvarende del af siden. Du kan også kigge i samlingen af Corona hjælp, der blev oprettet under den første nedlukning

Overvejelser omkring planlægningen
Herunder er en række overvejelser de med fordel kan inddrage i din planlægning af din online dialogiske undervisningssession.
Umiddelbare ideer: Hvad er dine indledende tanker og hvilke gode ideer har du har fået omkring at gennemføre online dialogisk undervisning?
Elever og kontekst: Hvem er dine deltagere og elever. Hvilke behov og forudsætninger har de for at deltage? Hvad er emnet og konteksten for den undervisnings- eller læringssituation, som du vil gå i dybden med under din session?
Begrundelse & mål: Hvad er dine forhåbninger og behov i forhold til at afvikle online dialogisk undervisning? Hvad håber du på kommer til at ske? Og hvad er potentialet ved at afholde din undervisning online istedet for mere traditionelle formater (hvis der ikke er nogen, er det så lettere at fortsætte med at gøre det samme)?
Resultater & evaluering: Hvad er nogle af målene og de ønskede resultater for din online undervisningssession? Hvad vil du gerne se, at der sker i situationen, og hvad vil du have, at deltagerne får ud af det? Og hvordan vil du så vurdere eller evaluere, om det faktisk skete?
Ressourcer & teknologier: Hvilken pædagogisk opsætning/tilgang vil du prøve? Hvilke teknologier og undervisningsmateriale vil du bruge? Og hvad er de ressourcer, der er nødvendige for, at din online undervisningssession bliver en succes (materialer, programmer, aktiviteter, mennesker, rum osv.)?
Succesfaktorer & barrierer: Hvad kan forhindre din online undervisningssession i at blive en succes? Kan du på forhånd planlægge dig ud af eventuelle forhindringer? Hvad vil du gøre, hvis der sker nogle af de ting, der kan forhindre, at det går godt? Hvilke tiltag kan du tage med i din planlægning, der kan bidrage til, at din online dialogiske undervisningssession bliver en succes.
“Brugsanvisning”: Hvad er de forskellige små trin, der skal gennemgåes før, under og efter din online undervisningssession? Tænk på planlægningen af din session som at lave en 'bageopskrift' eller give nogle 'bygningsinstruktioner'. Hvad er de forskellige trin, der skal gennemgåes, hvor længe, hvad er indholdet af dem, og hvordan ved du, at du og dine elever er klar til at gå videre? Find eksempler på dette i afsnittet herunder.
Til sidst kan du med fordel dokumentere processen, så du kan evaluere og analysere den bagefter.