Modul 1 E3U – Interview med folkene bag New Nordic Youth – Efterskole for iværksætteri.

Fik på grund af case uge i venterferien på New Nordic Youth ikke svar på mine spørgsmål før i går aftes. Har ikke haft mulighed for at få det bearbejdet i Empathy Map mode og har i det hele taget udfordringer med blog rummet. Har valgt at tilføje/udsende selve interviewet, så må Empathy Map og Vision Board komme senere 🙂 Peter Arentzen

E3U – Interview med folkene bag New Nordic Youth.
Spørgsmål omkring entreprenørskab og iværksætteri til de tre iværksættere af NNY, for her igennem at udlede betydningen af en fælles teoretisk platform og praktisk tilgang hos underviserne for elevernes læring og udbytte af undervisningen og for at spore sig ind på NNY folkenes bevidste og ubevidste mål med NNY og dermed hvilke eksterne ressourcer, der bliver behov for.
Spørgsmål 1. Hvorfor er Entreprenørskab/Iværksætteri vigtig for den enkelte og for samfundet?
Svar 1:
For at skabe værdi for sig selv, andre samt arbejdsmarkedet.
Målet for NNY: at danne eleverne til uddannelse og arbejdsmarked således at de bliver rustet til at skabe værdi for sig selv, andre samt fremtidens arbejdsmarked.

Spørgsmål 2. Hvad betyder en fælles teoretisk platform og praktisk tilgang til Entreprenørskab/Iværksætteri for underviserne på NNY i forhold til udbyttet for eleverne?
Svar 2
Det betyder, at der sættes en forståelsesmæssig fælles retning, hvor teori og praksis kan udvikles italesættes, undervises ud fra.

Spørgsmål 3. Hvordan har I det med de to begreber Entreprenørskab og Iværksætteri – forbinder I noget forskelligt med de to begreber?
Svar 3.
Vi har diskuteret stolpe op og stolpe ned om, hvordan disse begreber forståelsesmæssigt bedst kunne landes i vores koncept og med vores kompetencer. Til trods for at vi synes, ordet iværksætteri signalerer ”noget der ikke er fulgt med siden”-agtigt, valgte vi alligevel dette ord/begreb til at signalere, hvad vores efterskole indeholder. Det at sætte i værk, kan udledes direkte af ordet/begrebet og dermed gøre det mere forståelsesmæssigt dueligt for eleverne. Hvor begrebet entreprenørskab ofte synes benyttet i en og samme forståelsesramme som ordet/begrebet innovation. MEN, lad os opfinde et nyt!…og selv om dette er sagt med et smil om læben, er der mere end en snert af alvor i det. Ikke mindst efter adskillige gange at skulle forklare, hvad det betyder og indeholder for både elever og deres forældre.

Spørgsmål 4. Kan man være Entreprenør/Iværksætter inden for en organisatorisk ramme eller skal men udenfor rammen for at være entreprenant?
Svar 4.
Man kan sagtens være iværksætter inden for en organisatorisk ramme – og heldigvis for det.

Spørgsmål 5. Hvordan griber man Entreprenørskab/Iværksætteri an? Individ-, gruppe- eller samfundsorienteret?
Svar 5.
Spørgsmålet er ikke helt forstået, men vi forsøger om det er i nedenstående sammenhæng, det skal forstås:
Det er et stort spørgsmål, der kan gribes an på adskillige måder. Hos os arbejder vi med at opfordre til samt skabe rum og muligheder for at se et behov, få den gode idé, lave en plan og sætte i værk.
Uagtet om iværksætteri skal gribes an fra individ- gruppe eller samfundsperspektivet bør dynamikkens fordele i at dele og netværke ikke undervurderes.

Spørgsmål 6. Hvornår er man iværksætter? Har iværksættere en bestemt personlighed, persontræk, persontype?
Svar 6.
Vi har givet i udgangspunktet forskellige forudsætninger for at håndtere forskellige dele af iværksætteri. På NNY er der ét – og kun ét – krav: Drive. Har du drivet kan mind-set tillæres. Nogen lærer det givet før end andre. Den store fordel i præcis denne branche er, at du ikke er låst omkring fx en enkelt start-up. Flere kan iværksættes, der kan bygges videre og udvikles – nogle dør og andre lever.

Spørgsmål 7. Hvor kan Entreprenører bruges til i dag, i morgen og i fremtiden?
Svar 7.
Om få år er det en kendt sandhed, at vi ikke bliver tilbudt vores job, men skal skabe vores job.
Det umiddelbare svar er derfor: Hvor kan de ikke bruges? Tag fx vores tech-kompetence her på NNY. Heri ligger programmering. Programmering drev samfundet i går og vil gøre det i morgen og endnu mere i fremtiden. Alene i IT-branchen venter 19.000 jobs om få år – uagtet om du er iværksætter på individ-, gruppe- eller samfundsniveau. Uagtet om du er drevet af økonomisk, kulturet eller socialt iværksætteri

Spørgsmål 8. Hvad er jeres drømme og forhåbninger omkring NNY?
Svar 8.
NNY ønsker at være førende i udvikling af faglige og sociale kompetencer inden for iværksætteri på 9. og 10. kassetrin.
NNY ønsker at medvirke til at løfte det nødvendige samfundsansvar, der ligger i udviklingen af kompetencer indenfor iværksætter. En dynamisk proces, der aldrig stopper.

Spørgsmål 9. Hvor er jeres første årgang 2017/2018 i 2025?
Svar 9.
I gang med:
• I uddannelse MED iværksætteri for øje
• I uddannelse OG iværksætteri med egen start-up/eller del af et iværksætterfællesskab
• Iværksætter med egen start-up/eller del af et iværksætterfællesskab
• …og selvfølgelig blinker en ny stjerne på app-himlen
• ….mens et iværksætterfællesskab har disruptet youtuber-branchen