MODULER:
Modul 0: Din udfordring
BESKRIVELSE AF DIN UDFORDRING MED INNOVATION OG ENTREPRENØRSKAB I UNDERVISNINGEN – DET HANDLER OM AT UDVIKLE UNDERVISNING
På forhånd og som indledning til seminar 1 vil vi gerne bede dig gøre nogle overvejelser om det projekt, du vil arbejde med gennem forløbet. Du skal ikke uploade eller aflevere disse overvejelser, blot medbringe dem i et passende digitalt format, f.eks. et word-dokument. Som det fremgår af overskriften er det vigtigt, at projektet tager udgangspunkt i din undervisning eller andre formidlingsaktiviteter.
På dette stadium er det desuden rigtig vigtigt, at du forsøger at undgå at tænke i løsninger – det vigtige er at beskrive og forstå den nuværende undervisningssituation.
- Overskrift: Giv din udfordring med innovation og entreprenørskab i UNDERVISNINGEN en foreløbig arbejdstitel – den skal være beskrivende – det kreative kommer senere.
- Undervisningsrum: Hvor udspiller denne udfordring sig – eller hvor skal den udspille sig? Tænk i både fysiske og virtuelle undervisningsrum.
- Aktører
- Målgruppe (elever/studerende)
- Partnere (andre lærere/undervisere, ledelse, eksterne partnere etc.)
- Nuværende undervisningspraksis: Hvad gør du og de andre aktører i dag? Medtag både hensigtsmæssig og uhensigtsmæssig tænkning og handlen. Prøv at beskrive aktørernes tænkning og handlen så konkret som muligt, som hvis du optog en video.
- Bagvedliggende begrundelse:Prøv at argumentere for den nuværende praksis – hvorfor gør du/I, som I gør nu? Det kan f.eks. være pædagogiske, didaktiske, organisatoriske og/eller praktiske begrundelser.
- Redskaber:Hvilke metoder, teknikker, redskaber, værktøjer, teknologier etc. benyttes i øjeblikket?
- Udfordring:Uddyb (i forhold til overskriften), hvori udfordringen/problemet består.
MODUL 1: Feltarbejde
Denne opgave er 4-delt
- Du skal foretage en feltundersøgelse på din skole/uddannelsesinstitution ved at tale med din/dine interessenter. Du kan bruge Karl Tomms spørgsmålstyper til at spørge ind til dine interessenters oplevelse
- Opsaml’ dine data i matrixen med hvem, hvor, hvordan og hvad
- Forhold de indsamlede data til ”verden efter”
- Lav en visuel præsentation, hvor du har fokus på de forandringer, som samtalerne har givet til dit projekt/din forståelse af din udfordring.
Cirkelrefleksion: Hvad er kreativitet for dig med særligt fokus på dine elever og undervisning?
Der er mulighed for vejledning i læringsgruppen mellem seminar 1 og 2, datoen aftales i læringsgruppen.
MODUL 2: Undervisningsdesign
Information om modul 2 kommer senere.
MODUL 3: Synopsis
Information om modul 3 kommer senere.