SEMINARER:
Seminar 1: Sæt dine resurser i spil og kvalificér udfordringer
På seminar 1 arbejder vi med at kvalificere dig til at sætte dine resurser i spil i din egen praksis samt med at identificere og kvalificere de udfordringer, som du gerne vil arbejde med på kurset. På seminaret præsenterer vi arbejdsmetoder, forståelse for entreprenørskabsdidaktik samt redskaber til samarbejde.
Slides Dag 1
Slides dag 2
LITTERATUR
- Blenker et al (2011): The questions we care about: paradigms and progressions in entrepreneurship education. Industry and Higher Education. Vol 25, Issue 6, pp. 417 – 427
- Moberg, K., Rasmussen, A. & Rasmussen, C. R. (2015): Taksonomi i Entreprenørskabsuddannelse – perspektiver på mål, undervisning og evaluering. Odense, Fonden for Entreprenørskab.
- Sarasvathy, S. D. (2001) What Makes Entrepreneurs Entrepreneurial. Harvard Business Review, vol. 21, 1-9.
SEMINAR 2: Fra udfordring over muligheder til prototype
På seminar to lægger vi ud med, at deltagerne præsenterer deres feltstudier. Dette er udgangspunktet for at skabe muligheder, hvorefter der introduceres til kreativitet teoretisk såvel praktisk. Der arbejdes med kreative metoder og værktøjer, der kan fremme divergent og konvergent tænkning. Ligesom der introduceres til at arbejde med prototyper. Det kreative arbejde kobles med mål og taxonomier for entreprenørskabsundervisning.
LITTERATUR (MED FORBEHOLD FOR MINDRE ÆNDRINGER)
- Amabile, T. M. (2012): Componential Theory of Creativity. Lokaliseret [18.01.2017].
- Onarheim, Balder (2015). 3 Tools to Become more Creative. Lokaliseret [18.01.2017] på Youtube.
- Kelley, D. & Kelley T. (2012) in Harvard Business Review (December 2012 Issue). Reclaim Your Creative Confidence. Lokaliseret [18.01.2017].
- Kelley, D. (2012). How to Build Your Creative Confidence. Lokaliseret [18.01.2017] på TedTalks.
- Kelley, D. & Kelley T. (2013). Creative Confidence: Unleashing the Creative Potential Within Us All. USA: Harper Collins Publishers. (Supplerende).
Program
Mandag
12.00-13.00 Frokost
13.00 Præsentation af og feedback på de etnografiske undersøgelser (hjemmearbejde)
14.45 Kaffepause
15.00 FFE’s taksonomi, faglige og entreprenørielle læringsmål, med særligt fokus på den kreative dimension
Teoretisk introduktion til kreativitet
Hvordan kan kreativitet bringes yderligere i spil i din undervisning og/eller på din uddannelsesinstitution?
19.00 Middag
Tirsdag
8.30 Kreative metoder og didaktik
Underviserroller, når der arbejdes med kreative processer
Praktisk afprøvning af kreative teknikker med henblik på at inkorporere kreativitet yderligere i undervisningen
11.30 Frokost
12.15 Prototyping i praksis
Gode (undervisnings)praksisser
13.45 Kaffepause
14.00 Påbegynde eget undervisningsdesign
Afrunding og næste modulopgave
SEMINAR 2_HF RANDERS .compressed
SEMINAR 3: Præsentation, forfining og forankring
Det er udgangspunktet for dette seminar, at alle deltagere møder op med en løsning, som helt eller delvist kan afhjælpe det problem/den udfordring, som de i begyndelsen af forløbet dokumenterede er til stede i deres undervisning og evt. bredere på hele/dele af deres uddannelsesinstitution. Ligeledes bør en del af løsningen være afprøvet i en relevant kontekst. Disse løsninger præsenteres i kort form.
Et helt særligt kendetegn ved dette seminar er, at deltagernes ledere inviteres til at deltage i en del af seminaret med henblik på, at de får indblik i deltagernes læring, og at de sammen med deltagerne kan tage de første skridt i retning af praktisk at forankre den udviklede løsning, så den kan blive bæredygtig.
Seminaret vil også indeholde gæsteoplæg om implementering og forankring af entreprenørielle processer og mindset i organisationer. Ligesom der arbejdes med nye underviserroller og ”det entreprenørielle universitet/den entreprenørielle skole”.
Program
Tirsdag
12.00 Frokost
13.00 Velkommen til seminar 3
Gæsteoplæg om underviserroller i forbindelse med entreprenørskabsundervisning v/lektor Mette Linddahl Thomassen, VIA
14.30 Eftermiddagskaffe
15.00 Introduktion til NaBC-modellen og pitching som koncept og pædagogisk værktøj v/ Helle & Lauge V Rasmussen, Pitcherific
Praktisk arbejde med pitches i Pitcherific-værktøjet
Afprøve dele af den endelige præsentation + peer feedback
17.45 Fællesdelen slutter senest
Justering af præsentation på baggrund af feedback (individuelt eller i præsentationsgrupper)
19.00 Middag
Onsdag
8.30 Evt. gruppebillede
9.00 Præsentationer og feedback efter nærmere plan
12.00 Frokost
12.45 Inspirationsoplæg v/Leder og underviser, Gitte Albrechtsen, Odense VUC og HF
Refleksion i præsentationsgrupper sammen med ledere på – i) oplæg, ii) betydning for hvordan jeg arbejder videre, iii) betydning for mit undervisningsdesign
Paneldiskussion
15.00 Kaffe
15.15 Diskussion af forankring af entreprenørskab på skolen
15.45 Netværksaftaler
16.00 Evaluering & afrunding
-
LITTERATUR
- Danielsen, K. M., Hove, R.F., Røed, K. & Madsen, C.S. (2012): Erfaringer – en antologi om, hvad innovation i gymnasiet er, og hvorfor innovation i gymnasiet er relevant. Lokaliseret 12.10.2017
- Bidragene skrevet af Irmelin Funch Jensen, Kirsten Lauta, Anne-Birgitte Rasmussen samt “Konklusioner og anbefalinger” er primær litteratur – resten er sekundær
- Roffe, I. (2010): Sustainability of Curriculum Development for Enterprise Education: Observations on Cases from Wales. Education + Training, Vol. 52, Issue: 2, pp.140-164
- Thomassen, M.L. (2017): The Five Capacities of Entrepreneurship Educators: from Domain Experts to Supporters of Inherently Evolving, Unpredictable and Individually Founded Learning Processes In Branch, J., Hørsted, A. and Nygaard, C., Teaching and Learning Entrepreneurship in Higher Education. LIBRI Publishing