SEMINARER:
Seminar 1: Sæt dine resurser i spil og kvalificér udfordringer
På seminar 1 arbejder vi med at kvalificere dig til at sætte dine resurser i spil i din egen praksis samt med at identificere og kvalificere de udfordringer, som du gerne vil arbejde med på kurset. På seminaret præsenterer vi arbejdsmetoder, forståelse for entreprenørskabsdidaktik samt redskaber til samarbejde.
Program for tirsdag
13.00 Velkomst, definitioner og eksempler på undervisning i/med entreprenørskab
14.30 Pause
15.00 Sarasvathy’s effectuation-logik, generelt og i undervisningsregi, samt en vision for dit projekt
16.30 Pause
17.00 Formål med entreprenørskabsundervisning – forskellige paradigmer
18.00 Sandwich
18.30 Egne ressourcer, refleksion og opsamling
Program for onsdag
8.30 Velkommen tilbage, introduktion til Karl Tomm samt gruppeøvelse med spørgsmålstyper i f.t. eget projekt
10.30 Pause
11.00 Redefinition af udfording på baggrund af overblik over ressourcer og spørgsmål/feedback i løbet af seminaret
12.00 Frokost
13.00 Etnografiske metoder – introduktion, planlægning af feltarbejde m.m.
14.00 Pause
14.30 Feltarbejde fortsat samt refleksion og afrunding
SLides Dag 1
Slides dag 2
LITTERATUR
- Blenker et al (2011): The questions we care about: paradigms and progressions in entrepreneurship education. Industry and Higher Education. Vol 25, Issue 6, pp. 417 – 427
- Moberg, K., Rasmussen, A. & Rasmussen, C. R. (2015): Taksonomi i Entreprenørskabsuddannelse – perspektiver på mål, undervisning og evaluering. Odense, Fonden for Entreprenørskab.
- Sarasvathy, S. D. (2001) What Makes Entrepreneurs Entrepreneurial. Harvard Business Review, vol. 21, 1-9.
SEMINAR 2: Fra udfordring over muligheder til prototype
På seminar to lægger vi ud med, at deltagerne præsenterer deres feltstudier. Dette er udgangspunktet for at skabe muligheder, hvorefter der introduceres til kreativitet teoretisk såvel praktisk. Der arbejdes med kreative metoder og værktøjer, der kan fremme divergent og konvergent tænkning. Ligesom der introduceres til at arbejde med prototyper. Det kreative arbejde kobles med mål og taxonomier for entreprenørskabsundervisning.
-
LITTERATUR (MED FORBEHOLD FOR MINDRE ÆNDRINGER)
- Amabile, T. M. (2012): Componential Theory of Creativity. Lokaliseret [18.01.2017].
- Onarheim, Balder (2015). 3 Tools to Become more Creative. Lokaliseret [18.01.2017] på Youtube.
- Kelley, D. & Kelley T. (2012) in Harvard Business Review (December 2012 Issue). Reclaim Your Creative Confidence. Lokaliseret [18.01.2017].
- Kelley, D. (2012). How to Build Your Creative Confidence. Lokaliseret [18.01.2017] på TedTalks.
- Kelley, D. & Kelley T. (2013). Creative Confidence: Unleashing the Creative Potential Within Us All. USA: Harper Collins Publishers. (Supplerende).
Slides, Kåre Moberg (002)
Seminar 2, dag 1
Seminar 2, dag 2
SEMINAR 3: Præsentation, forfining og forankring
Det er udgangspunktet for dette seminar, at alle deltagere møder op med en løsning, som helt eller delvist kan afhjælpe det problem/den udfordring, som de i begyndelsen af forløbet dokumenterede er til stede i deres undervisning og evt. bredere på hele/dele af deres uddannelsesinstitution. Ligeledes bør en del af løsningen være afprøvet i en relevant kontekst. Disse løsninger præsenteres i kort form.
Et helt særligt kendetegn ved dette seminar er, at deltagernes ledere inviteres til at deltage i en del af seminaret med henblik på, at de får indblik i deltagernes læring, og at de sammen med deltagerne kan tage de første skridt i retning af praktisk at forankre den udviklede løsning, så den kan blive bæredygtig.
Seminaret vil også indeholde gæsteoplæg om implementering og forankring af entreprenørielle processer og mindset i organisationer. Ligesom der arbejdes med nye underviserroller og ”det entreprenørielle universitet/den entreprenørielle skole”.
Program
Tirsdag d. 28. november
13.00 Velkommen til seminar 3
Gæsteoplæg om underviserroller i forbindelse med entreprenørskabsundervisning v/lektor Mette Linddahl Thomassen, VIA
14.30 Eftermiddagskaffe
15.00 Introduktion til NaBC-modellen samt pitching som koncept og pædagogisk værktøj
Praktisk arbejde med pitches
Afprøve dele af den endelige præsentation + peer feedback
18.00 Sandwiches
18.30 Justering af præsentation på baggrund af feedback samt afrunding
Onsdag d. 29. november
8.30 Gruppebillede
9.00 Præsentationer og feedback efter plan
12.00 Frokost
12.45 Inspirationsoplæg v/Leder og underviser, Gitte Albrechtsen, Odense VUC og HF
Refleksion i skolegrupper inkl. ledere
Paneldiskussion
15.00 Kaffe
15.15 Diskussion af forankring af entreprenørskab på skolen/uddannelsesorganisationen
Netværksaftaler
Evaluering & afrunding
LITTERATUR
- Danielsen, K. M., Hove, R.F., Røed, K. & Madsen, C.S. (2012): Erfaringer – en antologi om, hvad innovation i gymnasiet er, og hvorfor innovation i gymnasiet er relevant. Lokaliseret 12.10.2017
- Bidragene skrevet af Irmelin Funch Jensen, Kirsten Lauta, Anne-Birgitte Rasmussen samt “Konklusioner og anbefalinger” er primær litteratur – resten er sekundær
- Roffe, I. (2010): Sustainability of Curriculum Development for Enterprise Education: Observations on Cases from Wales. Education + Training, Vol. 52, Issue: 2, pp.140-164
- Thomassen, M.L. (2017): The Five Capacities of Entrepreneurship Educators: from Domain Experts to Supporters of Inherently Evolving, Unpredictable and Individually Founded Learning Processes In Branch, J., Hørsted, A. and Nygaard, C., Teaching and Learning Entrepreneurship in Higher Education. LIBRI Publishing