SEMINARER:
Seminar 1: Sæt dine resurser i spil og kvalificér udfordringer
På seminar 1 arbejder vi med at kvalificere dig til at sætte dine resurser i spil i din egen praksis samt med at identificere og kvalificere de udfordringer, som du gerne vil arbejde med på kurset. På seminaret præsenterer vi arbejdsmetoder, forståelse for entreprenørskabsdidaktik samt redskaber til samarbejde.
Litteratur
- Blenker et al (2011): The questions we care about: paradigms and progressions in entrepreneurship education. Industry and Higher Education. Vol 25, Issue 6, pp. 417 – 427
- Moberg, K., Rasmussen, A. & Rasmussen, C. R. (2015): Taksonomi i Entreprenørskabsuddannelse – perspektiver på mål, undervisning og evaluering. Odense, Fonden for Entreprenørskab.
- Sarasvathy, S. D. (2001) What Makes Entrepreneurs Entrepreneurial. Harvard Business Review, vol. 21, 1-9.
SEMINAR 2: Fra udfordring over muligheder til prototype
På seminar to lægger vi ud med, at deltagerne præsenterer deres feltstudier. Dette er udgangspunktet for at skabe muligheder, hvorefter der introduceres til kreativitet teoretisk såvel praktisk. Der arbejdes med kreative metoder og værktøjer, der kan fremme divergent og konvergent tænkning. Ligesom der introduceres til at arbejde med prototyper. Det kreative arbejde kobles med mål og taxonomier for entreprenørskabsundervisning.
SLIDES
Litteratur (Med forbehold for mindre ændringer)
-
- Amabile, T. M. (2012): Componential Theory of Creativity. Lokaliseret [18.01.2017].
- Onarheim, Balder (2015). 3 Tools to Become more Creative. Lokaliseret [18.01.2017] på Youtube.
- Kelley, D. & Kelley T. (2012) in Harvard Business Review (December 2012 Issue). Reclaim Your Creative Confidence. Lokaliseret [18.01.2017].
- Kelley, D. (2012). How to Build Your Creative Confidence. Lokaliseret [18.01.2017] på TedTalks.
- Kelley, D. & Kelley T. (2013). Creative Confidence: Unleashing the Creative Potential Within Us All. USA: Harper Collins Publishers. (Supplerende).
SEMINAR 3: Præsentation, forfining og forankring
Det er udgangspunktet for dette seminar, at alle deltagere møder op med en løsning, som helt eller delvist kan afhjælpe det problem/den udfordring, som de i begyndelsen af forløbet dokumenterede er til stede i deres undervisning og evt. bredere på hele/dele af deres uddannelsesinstitution. Ligeledes bør en del af løsningen være afprøvet i en relevant kontekst. Disse løsninger præsenteres i kort form.
Udover præsentation af projekter og løsninger på de identificerede udfordringer, fokuserer seminaret på:
- nye underviserroller
- ”det entreprenørielle universitet/den entreprenørielle skole” samt implementering og forankring af entreprenørielle processer og mindset i organisationer
- feedbackprocesser
- at bruge (deltager)præsentationer som undervisningsmetode
- educational IT – muligheder og udfordringer mhp at skabe innovativ undervisning, herunder pitcherific
Program
Mandag
13.00 Velkommen til seminar 3
Underviserroller i forbindelse med entreprenørielle og innovative undervisningsformer
14.30 Eftermiddagskaffe
15.00 Introduktion til NaBC og andre præsentationsmodeller i læringsøjemed
Gæsteoplæg v/ Lauge V Rasmussen om Pitcherific-værktøjet og præsentationer generelt
Arbejde med 2-minutters pitches/præsentationer – forberede og afholde i mindre grupper
17.30 Om peer feedback som undervisningsmetode og sidste informationer vedrørende morgendagens præsentationer
18.00 Middag
19.00 Mulighed for at lægge sidste hånd på præsentationerne
Tirsdag
8.30 Sidste klargøring og gruppebillede
9.00 Præsentation af projekter, herunder forfriskning kl. 10
12.00 Frokost
13.00 De sidste præsentationer
14.00 Kaffepause
14.30 Individuel og gruppevis refleksion på feedback fra opponenter
15.00 Dialog i plenum ang. forankring af innovative undervisningsforløb og – metoder (Fish-bowl-metoden)
16.00 Evaluering, afrunding og tak for denne gang – vi slutter allersenest 16.30, men nok lidt før
Slides
Litteratur
Bidragene skrevet af Irmelin Funch Jensen, Kirsten Lauta, Anne-Birgitte Rasmussen samt “Konklusioner og anbefalinger” er primær litteratur – resten er sekundær
- Roffe, I. (2010): Sustainability of Curriculum Development for Enterprise Education: Observations on Cases from Wales. Education + Training, Vol. 52, Issue: 2, pp.140-164
- Thomassen, M.L. (2017): The Five Capacities of Entrepreneurship Educators: from Domain Experts to Supporters of Inherently Evolving, Unpredictable and Individually Founded Learning Processes In Branch, J., Hørsted, A. and Nygaard, C., Teaching and Learning Entrepreneurship in Higher Education. LIBRI Publishing