I tirsdags var knap tredive lærere, pædagoger, skoleledere, kommunale konsulenter og forskere i dialog omkring assisteret fjernundervisning i folkeskolen STIL’s lokaler i Aarhus. Målet med seminaret var, at særligt lærere og pædagoger sammen kunne viden- og erfaringsudveksle omkring det at arbejde med fjernundervisning i folkeskolen på baggrund af første forskningsperiode i ASSIST-projektet.
Udveksling mellem projekter
Det var første gang deltagere fra de fem delprojekter fik mulighed for at mødes direkte og fortælle hinanden om deres erfaringer med de forskellige måder at arbejde med fjernundervisning på og diskutere den assisterende rolle i projekterne på tværs af lærere, elever, pædagoger og i nogle tilfælde borgere. Det blev tydeligt gennem den gruppeopdelte workshop og de fælles plenumdiskussioner, hvilke udfordringer der går igen på tværs af de forskellige projekter, samt hvad der er interessant at undersøge fremad, eksempelvis hvem der assisterer hvem, hvordan og hvornår i fjernundervisning.
Første forskningsperiode
I løbet af første forskningsperiode er der gjort nogle overordnede observationer:
-
- Vi begynder at skabe brug af teknologier gennem løbende test og aftaler
- Vi begynder at assistere hinanden på tværs af steder og personer
- Vi begynder at skabe omfattende netværk, der bygger på alt fra at stille spørgsmål over nye fællesskaber til produktion af udtryk og viden
- Vi begynder at ændre de eksisterende undervisningsformer til nogle, hvor assisteret fjernundervisning udgør en væsentlig del
Vi glæder os meget til næste forskningsperiode, hvor nye delspørgsmål vil vise sig.