Skype as a third language

Meet Alice Brunsnaes. She is an experienced assisting teacher working at Dagnæsskolen in Horsens, Denmark from Nairobi, Kenya, where she lives. Her classroom is a Skype connection and her subject is English. When the children at Dagnæsskolen have this subject they often converse with her alone or in small groups. …

Indledende diskussioner i ASSIST

Dialog omkring det assisterede Assisteret fjernundervisning handler om, at støtte den faglige undervisning ved at åbne folkeskolen op for resten af verden og finde de ressourcer, som der er brug for i undervisningen. Dette kan både være fordi, der ikke er kompetencedækning blandt lærerne i skolen, som det nogle gange …

Mødet mellem lærere og assistenter

Forsøgsprojektet ASSIST handler om fjernundervisning med et særligt fokus på mødet mellem lærere og assistenter, som via digitale medier samarbejder på tværs af skoler. Projektet udspringer af ønsket om at udkantsområder i Danmark skal sikres den relevante undervisning i forskellige fag, selvom det kan være vanskeligt at skaffe fagligt uddannet …

Heldagsseminar

I tirsdags var knap tredive lærere, pædagoger, skoleledere, kommunale konsulenter og forskere i dialog omkring assisteret fjernundervisning i folkeskolen STIL’s lokaler i Aarhus. Målet med seminaret var, at særligt lærere og pædagoger sammen kunne viden- og erfaringsudveksle omkring det at arbejde med fjernundervisning i folkeskolen på baggrund af første forskningsperiode …

Erfaringer fra Island

I går havde vi besøg af Skúlína Hlíf Kjartansdóttir, Adjunkt ved School of Education på University of Iceland. Hun er tidligere rektor ved Fjölbrautarskóla Snæfellinga i Grundarfjörður i det vestlige Island, hvor man har brugt fjernundervisning i grundskolen i flere år. Fjernundervisning har, grundet distancerne og de tyndt befolkede yderområder, …

Speciale: En bæredygtig assisteret fjernundervisning?

En bæredygtig assisteret fjernundervisning? Hvis vi vil gøre op med det 20. århundredes tendens til at opfatte teknologi som blot et redskab, der ofte skuffer i forventninger til at revolutionere og forbedre undervisning og læreprocesser, skal vi forstå teknologien. I foråret 2017 skrev jeg på kandidatuddannelsen i IT – didaktisk …

Workshop i Sønderjylland

Forskerteamet blev i denne uge samlet med deltagerne fra delprojektet i Sønderjylland. Her var lærere og pædagoger fra de to involverede skoler samlet med konsulenter fra Sønderborg Kommune. Under workshoppen blev der opsamlet på pilot-forløbet og dialogen fra foråret samt gennemgået undervisningsforløbet for efteråret. Da besserne var børn I dette …

Speciale om assisteret fjernundervisning i naturfagsundervisning

Undersøgelsesbaseret assisteret fjernundervisning i folkeskolen Morten Færk Rygaard skrev i foråret 2017 sit speciale omkring assisteret fjernundervisning i naturfagsundervisning i forbindelse med sin kandidatuddannelse i IT-Didaktisk Design ved Aarhus Universitet. Specialet tager udgangspunkt i Kalundborg Kommune, der indgår i Projekt Nordvestsjælland. Om specialet Specialet “Undersøgelsesbaseret assisteret fjernundervisning i folkeskolen” undersøger og …

Workshop i Nordjylland

Den indledende workshop for delprojektet i Nordjylland er blevet afholdt i sidste uge, hvor forskerteamet var samlet (Klaus med fra Finland over skype) med forskere og undervisere fra UCN, samt skoleledere, lærere og pædagoger fra Hirtshals Skolecenter og Gudumholm Skole. Under workshoppen fik alle parter introduceret hinanden, der blev opsamlet …

Workshop i Midtjylland

Første workshop i ASSIST forskningsprojekt er blevet afholdt. Det foregik på Dagnæsskolen i Horsens, der kører hele to delprojekter: Kenyapakken og Fag i knibe. Deltagere på workshoppen var, ud over forskerteamet, Dagnæs Skolens leder, en konsulent samt delprojekternes involverede lærere og pædagoger, hvor af en lærer fra Grønland samt en …