Operationelle kompetencer har som udgangspunkt et element af færdigheder. Samtidig indeholder dette kompetenceomåde det perspektiv, at teknologierne, hvis det er anvendt kompetent og reflekterende, kan bidrage til at styrke elevernes handlekompetencer – og i nogle forståelser også deres “tænkning” eller kognitive kapaciteter.
Personlige læringsmiljøer
Begrebet om ’personlige læringsmiljøer’ betegner de digitale værktøjer, som den enkelte elev selv har udvalgt og selv administrerer i tilknytning til uddannelsesaktiviteter. Elevers personlige læringsmiljøer dækker typisk over digitale værktøjer til at tage noter, annotere tekster, lave afleveringer, kommunikere med klassekammerater og gruppemedlemmer samt kommunikere med læreren.
Elevernes personlige læringsmiljøer opbygges gennem deres uddannelse og kan derfor bære præg af tilfældige, ureflekterede og pragmatiske praksisser. Derfor peger dette begreb inden for operationelle kompetencer på vigtigheden i at styrke elevernes bevidsthed om og refleksion over egne personlige læringsmiljøer, samt nødvendighed for at fremme bedre praksisser i forbindelse med nogle kritiske områder.
Teknologiens logikker og computere som kognitive partnere
Et vigtigt aspekt af operationelle kompetencer angår elevernes forståelse af teknologiernes indre logik, muligheder og begrænsninger. Dette perspektiv på operationelle kompetencer betragter computeren og digitale teknologier som “cognitive partners”, “tools to think with”, “intelligente samarbejdspartnere”.
Inden for de fleste faglige domæner består faglige kompetencer blandt andet i at kunne forstå, anvende og evaluere fagspecifikke it-værktøjer. Software til statistik og data-visualisering er et eksempel på ’kognitive samarbejdspartnere’.
Nettet som et farligt sted
En forståelse af teknologiens logikker hænger sammen med relevansen af at inddrage temaer om individuel og kollektivt “selvforsvar” på nettet. Dette indebærer både inddragelse af it- sikkerhedsprogrammer og individuel adfærd. En forudsætning for at anvende nettet som ressource til læring og personlig udvikling er, at man fx kan undgå at blive smittet af computervira eller at blive offer for online svindel.
Mens nogle spørgsmål angående sikkerhed kan besvares entydigt ved hjælp af teknologi og klare adfærdsregler, er spørgsmålet om beskyttelsen af privatliv mere komplekst. For eksempel er der gode grunde til ikke at være anonym, når man deltager i det offentlige rum, mens det samtidig er fornuftigt at holde ens identitet skjult fra dataindsamlende virksomheder.
Et centralt spørgsmål for skolers arbejde med operationelle kompetencer er: