Jeg vil gerne skrive opgaver i MKD i praksis og æstetik og læring, som handler om det samme emne, men fra forskellige vinkler/forskelligt fokus. Jeg er i tvivl om hvor vidt noget skal byttes rundt. Derfor lægger jeg mine noter til begge dele ind her:
MKD i praksis (synopsis):
Jeg vil undersøge børnenes æstetiske virksomhed i en børnehave, gerne et ”klippe-klistre”-forløb. I undersøgelsen vil jeg fokusere på de læreprocesser og perceptioner, der igennem dette støttes/ikke støttes i kraft af institutionens/de voksnes praksis og rammer. Er praksis hensigtsmæssig? Hvordan kunne den evt. forbedres?
Udkast til problemformulering:
Hvilke former for læring og perception støttes/muliggøres hos børnehavebørnene i xx børnehave i praksis i en observeret klippe-klistre-aktivitet? Hvordan kunne denne praksis forbedres og hvad ville det gøre godt for?
Teori: Austring og Sørensen (Æstetiske læreprocesser, æstetisk virksomhed, de tre læringsmåder (Austring, 2006)). Merleau-Ponty: Kropsfænomenologi. Perception, sanser og følelser.
Kjeld Fredens: Mennesket i hjernen (Embodiment, neuropædagogikkens didaktik og metodik, opmærksomhed og perception, motivation).
Frans Ørsted Andersen: Flow og fordybelse.
Hans Henrik Knoop: Flow-teorien og Leg, læring & Kreativitet.
Brodin og Hylander: At blive sig selv. Daniel Sterns teori i børnehavens hverdag (Børns selvudvikling, voksnes måde at forholde sig på).
Drotner: At skabe sig -selv. Ungdom, æstetik, pædagogik.
Brodersen, P. , Illum Hansen, T. & Ziehe, T. (2015): Oplevelse, fordybelse og virkelyst (Oplevelse og perception, undervisning og dannelse)
Pink: Doing sensory etnography (Min forskningsmetode?).
Emneord: æstetisk virksomhed, æstetiske læreprocesser, kreativitet, de tre læringsmåder, kropsfænomenologi, embodiment, kreativitetsteori, nærmeste udviklingszone/ flow, mesterlære.
Opgave i æstetik og læring:
Styring af æstetisk virksomhed:
Udkast til problemformulering:
Hvilke fordele og ulemper er der ved fri æstetisk udfoldelse over for stram voksenstyret aktivitet og hvad bør vægtes i forbindelse med børnehavebørns æstetiske virksomhed? (Selvstændig kreativitet/personlig udvikling-mangel på inspiration/guidning over for teknisk kunnen og motorisk træning/materialekundskab-mangel på fri kreativ udfoldelse).
Empiri: Sammenligninger af observationer af et voksenstyret ”klippe-klistre”-forløb og et børnestyret tegne-forløb i xx børnehave, der skal bruges som udgangspunkt og eksempel.
Teori: Austring & Sørensen: Æstetik og læring: (Den empiriske og den æstetiske læringsmåde: Udspring i sanser og følelser. Førsproglige oplevelser, det usigelige (Austring, 2006, s. 63)). Merleau-Ponty: Kropsfænomenologi.
Pahuus: (Austring, 2006, s. 35-37), Holdning og spontaneitet (1997).
Hohr og Pedersen: Perspektiver på æstetiske læreprocesser (1996).
Brodin og Hylander: At blive sig selv. Daniel Sterns teori i børnehavens hverdag (Børns selvudvikling, voksnes måde at forholde sig på).
Lave: Mesterlære som social praksis (Hvad lærer børnene af hinanden?).
Knoop: Leg, læring og kreativitet (Særlige krav til læringsmiljøer for de mindste, indre motivation: Flow, hvad barnet lærer hvornår).
Cecilie D.