Jeg tømmer lige min hjerne, ik’…

Jeg savner min studiegruppe her hvor der er så langt mellem undervisningerne, så nu ranter jeg lige løs herinde om diverse overvejelser 🙂  (Måske mangler vi en kategori herinde, der hedder proces, eller noget i den stil?)

Jeg skal ud og observere undervisning hos tre forskellige skoletjenester de næste dage. Det er hos Naturcenter Amager Strand, Zoologisk Have og Zoologisk Museum. Jeg følger to undervisningsforløb hvert sted. Eleverne ligger aldersmæssigt fra børnehavebørn til 8.klasse.

Og hvad skal jeg så der… Jeg har ærligt talt ingen specifikke idéer om, hvad jeg skal bruge observationerne til og som sådan bliver de metodisk set også meget åbne.  Jeg er i bund og grund bare interesseret i, hvordan det foregår i praksis ude i skoletjenesterne.  Hvordan griber underviserne det an? Hvilke læremidler bruger de? Hvordan gebærder eleverne og deres lærere sig?

Jeg har dog et særligt blik på, hvordan materialiteterne på det specifikke sted spiller ind og hvor der indgår sanselighed (og måske også kreativitet) – og så må jeg se, hvad der viser sig.

Jeg er usikker på, om jeg burde være mere metodisk struktureret i mine observationer – men det er sådan lidt hønen og ægget… Jeg skal jo bare ud og se hvad der ER, tænker jeg, og er samtidig lidt nervøs for ikke at få det med, som jeg skal bruge – hvilket jeg endnu ikke ved hvad er… 😀 Det er nok et ret klassisk dilemma.

Det er mit håb, at observationerne fører til en mere konkret projektidé for både MKDP og for mit valgfag om læremidler. I mit valgfag skal jeg lave en skitse af et læremiddel. I den forbindelse vil jeg gerne dykke ned i en forståelse af læremidler i en klassisk, didaktiseret forstand –  især den digitale af slagsen, så jeg lærer noget mere om, hvordan man kan lave dem – men samtidig vil jeg gerne bringe min MKD-faglighed ind og tage den helt brede forståelse af læremidler i brug – således at fx en sten på Amager Strand, eller et sted også kan ses som et læremiddel.

Og måske flasker det hele sig, så de to projekter på dette semester kommer til at udgøre forprojekter til mit speciale, som måske kunne forme sig omkring udviklingen af et læremiddel, og/eller en idé om, hvordan det digitale og det materielle/sanselige kan mødes i et læremiddel.

2 Replies to “Jeg tømmer lige min hjerne, ik’…”

1. Hej Sara. Har fuldstændig samme udfordring. Hvor meget skema skal man have med og hvilke punkter er væsentlige i forhold til ens problemstilling og ja især når man ikke er helt klar over hvad den lige er. Tænker du skal tage alle tre steder og så tænke over bagefter om der var noget der gik igen og så arbejde ud fra det. Tænker at det er forskellige grupper og der måske er noget interessant der i forhold rammer, læremidler og mediering og undervisningen. Synes det lyder spændende og fedt du har fået lov at følge de tre hold. “Synes godt om” en procesgruppe.

Comments are closed.