Jette – Besøg på Mosede Fort

Besøget på Mosede Fort var en dejlig oplevelse. Normalt er jeg ikke så meget til krigshistorie, men museet har formået at gøre udstillingen spændende på en anderledes måde.

Noget af det jeg faldt over var dette skyggebillede. Det gør indtryk på mig, fordi de slidte farver på væggen spiller så fint sammen med figurerne. Samtidig får jeg en let gysen fordi skyggerne også indikerer noget ukendt. Hvad er det vi ikke ser? Er der noget vi ikke må vide.

Hvad er pressefrihed? Må man skrive alt? Den danske grundlov sikrer at vi kan handle og skrive på et demokratisk grundlag. Men er det så det, vi gør?

I dagens Danmark er det ikke ofte, at der bliver talt om sult. Vores butikker er fyldt med fødevarer, det er svært at vælge hvad vi vil spise. Opslagstavlen med rationeringsmærkerne fortæller historien om, at det under krigen ikke altid var let at få dækket sit fødevarebehov.

Tanker og idéer om Mosede Fort

Det var en spændende tur til Mosede Fort og oplysende at høre både Henriettes fortælling om processen og Kiras erfaringer med levendegørelse og undervisning.

Den første tanke, der slog mig, da jeg så området ved Mosede Fort var: “Gad vide, hvad der vokser af spiselige ting her.” Jeg så i hvert fald rønnebær og noget der lignede unge brombær- eller hindbærplanter. Jeg ved ikke hvordan/om det kan passe ind rent historisk – om man, da Mosede Fort var i funktion, sankede fra den omgivende natur – men der kunne i hvert fald ligge nogle sanselige oplevelser for besøgende i at gå på opdagelse efter spiselig natur i området. Ikke nødvendigvis kun planter – hvad med fisk eller rejer? Blev de brugt? I så fald kunne man tilbyde besøgende at gå i historiens fodspor og fange en fisk og måske tilberede den? Efterfølgende slog det mig i øvrigt at rønnebær nok ikke er det mest anvendte i perioder, hvor der er mangel på sukker…

Det næste, der fangede mit øje var udkigsposten, som i sin skønne slidte stand og smukke farver måtte fotograferes. Først da jeg herhjemme så billederne igennem – og opdagede, at lyset sammen med de små ruder dannede et lille ansigt på indervæggen, fik jeg den tanke, at udkigsposten fortæller historier. Tænk, hvad den har set og hvad der er set gennem dens ruder i løbet af årene. Den tanke kunne man godt arbejde videre fra og bruge udkigsposten som et sted, hvor man kigger ud på historien – enten via mundlig formidling, der sætter besøgendes forestillinger i gang, eller med fx augmented reality (som ikke piller ved form og æstetik på udkigsposten, men lægger et digitalt lag ind, som kan anvendes med håndholdte enheder (telefoner eller tablets). Her kommer lige en halvplat reference, men husker I  scenen i filmen Titanic, hvor man skifter fra folk, der danser rundt på skibet i fine kjoler osv. til et nutidigt (eller… halvfemserligt…) billede af det forvitrede skib på havets bund. Den kontrast mellem levende historie og nutidige materielle rester – den tror jeg godt, at man kunne lave noget spændende med.

Jeg var imponeret over den digitale dilemmaundervisning, som vi blev præsenteret for. Jeg oplevede det som effektfuldt og tankevækkende – og meget velproduceret. Der hvor jeg kunne forestille mig, at man kunne gøre den digitale formidling endnu bedre, er gennem en tættere kobling af det digitale og det materielle. Det digitale er der og er noget i sig selv – det materielle er der og er noget i sig selv. De to spor kobles ved hjælp af visuelle scanningskoder på små kort, der er placeret på relevante steder i udstillingen.

Det er meget almindeligt at benytte sig af QR-koder osv. i udstillingssammenhæng – og meget forståeligt, da det er en vældigt pålidelig og robust løsning. Det giver bare et mærkeligt pseudo-lag, som jeg oplever som forstyrrende og som noget, der skaber afstand mellem det digitale og det materielle i stedet for at binde det sammen. Hvad er så løsningen på det? Jeg ved at man et eller andet sted (på stående fod husker jeg det som SMK) arbejder hen i mod at bruge billedgenkendelse på genstandene i samlingerne, så det i stedet for en kode, der bare er der, for at være en kode man kan scanne, er de faktiske genstande man scanner. Således kunne det på Mosede Fort være den lille udstoppede gris, man scannede, i stedet for et kort med en scanningskode og et billede af en gris. Jeg ved ikke helt, hvor stabil den teknologi er på nuværende tidspunkt – og den fungerer nok allerbedst med objekter, som er (stort set) todimensionelle, som fx malerier, men det udelukker bestemt ikke at bruge det til udvalgte tredimensionelle objekter. Det er umiddelbart en lille forskel, men man fjerner dette her stregkodelag, som det jo er, og går direkte til materialiteterne. Jeg er lidt optaget af, hvilken forskel det gør – og gider rigtig godt at høre hvad I andre tænker om det, hvis nogen har lyst til at kommentere.

/Sara

 

Mosede Fort – Astrid

Jeg synes vi havde en fantastisk dejlig tur til Mosede Fort. Der var mange parametre som spillede; Transporten var simpel og kortvarig, vejret var godt, indgangen gratis, Henriette og Kira var meget åbenhjertige, velforberedte og oplysende og udstillingen var æstetisk smuk, medrivende og lærerig.

Jeg har udvalgt følgende tre billeder, som jeg vil gå lidt mere ind i:

Bygning på højden

Den lille bygning ovenpå græsvolden gjorde et særligt indtryk på mig. Den så ud som om den stod urenoveret og bar tydeligt tegn på tidens tand. Forskellen på forfaldets æstetik i denne bygning og æstetikken i resten af det restaurerede fort var meget synligt. Mine tanker gik på, at det umiddelbart ville være synd at shine den synligt trængte bygningen op – eller at man i hvert fald med fordel skulle være sig meget bevidst om hvordan. Som den står i dag sender den for mig et vidnesbyrd og noget særligt autentisk via sin tydelige bedagethed. Der er en speciel ægthed og oplysning i at se årene der er gået i denne genstand.

Pap-personer 1:1

Jeg var meget betaget af det virkningsfulde i de papfigurer som museet havde rundt omkring – særligt de som stod udenfor. Tænk at et meget enkelt greb kan levendegøre stedet på en sådan måde.

Virkningen af den enkle formidlingsform

Jeg var desuden begejstret for den gennemgående enkle og trimmede formidlingsform, der var valgt på stedet – Det var tydeligt for mig, hvordan min hjerne nemmere kan navigere, tænke og huske, når “nogen” har udvalgt for mig, hvad jeg skal se. Jeg tænker som modsætning f.eks. på National Museets udstillinger om samme emner, som indeholder meget af det samme, men med langt flere genstande og tekst.

Tak for en dejlig dag!

Astrid

Udvikling af en kulturhistoriske Eksperimentarium – Erik

Museum Sydøstdanmark vil gerne udvikle anvendelse og betydning af kulturarv for borgere og samfund. Jeg har mulighed for at være med i processen hvor en ny udstilling bliver planlagt.

Hvorfor er det vigtigt at skabe et eksperimentarium på museet Den Nye Holmegaard? Hvordan kan museet skabe et rum til leg og eksperiment som fysiske og mentalt udfordrer- også voksen.

Ifølge Museum Sydøstdanmark vedtægter, har museet Inden for sit ansvarsområde et særligt fokus på kunsthåndværk og industrihistorie med udgangspunkt i Næstved. Et af hovedsigterne er at aktualisere viden om kulturarv og gøre den tilgængelig og vedkommende.

Indretning, situeret læring, historie, narrativ, praksisfællesskab/neksus, museum, formidling, kropslig æstetisk læring, eksperiment, leg, sanselighed, interview

Biografisk erindring og selvets dannelse

Jeg er særligt interesseret i hvordan identitet er forankret i materialiteten, primært beklædning. Jeg har tidligere arbejdet med garderobemetoden og belyst relationen mellem objekt og subjekt, samt på seneste semester undersøgt hvordan favoritter i garderoben kunne anskues som et udtryk for individets selvbillede. Jeg forestiller mig, på dette semester, at arbejde videre med det samme overordnede emne, men undersøge det fra en ny teoretisk vinkel. I den forbindelse faldt jeg over følgende uddrag i ‘Materialitet og Dannelse’, Lene Otte som kunne være et bud herpå:

“Biografisk erindring, selvets dannelse og den materielle verdens betydning herfor. En særlig form for subjektivitet, biografisk subjektivitet. Tanken er at subjektiviteten blandt andet formes i den praktiske omgang med ting, der knytter an til livshistorien. Sådanne personlige erindringsgenstande har den egenskab, at de kan gemmes væk, men fremtages når som helst, bruges, ordnes, arrangeres og iscenesættes. Det er selve det, at de indgår i dagliglivets praksis, der gør dem til både bærere af betydning og aktive deltagere i selvdannelsen.”

Citatet kunne eventuelt ligge op til at belyse retroperspektivet i beklædning. Det er bare en tanke.. Jeg håber på at projekterne semestrene igennem kan danne basis for mit speciale og være frøene til at arbejde med at gøre forbrugsvaner i tøjpraksis/modebranchen mere bæredygtige.

Emneord: identitet, erindring, biografisk erindring, selvbillede, selvets dannelse, dannelse, selvdannelse, subjektivitet, biografi, daglig praksis, erindringsgenstande, iscenesættelse, atmosfære, subjekt-objekt relation, materiel kultur, betydningsdannelse, individualitet, social identitet, garderobemetoden, trendsociologi, designantropologi, brugerdrevet design, designprocesser, beklædningspraksis, æstetisk oplevelse, retrobølgen.

-Minka

Mosede Fort- Erik

Mosede Fort fra 1. verdenskrig er enestående i Danmark

Noget af kasematterne er istandsat og noget af fortet er ladt til at stå i ruin. Vildt bevoksede områder i forfald vidner om historiens ægthed, de giver derudover mulighed for leg og pause.

Gullaschbaronerne og kampen om Danmarks neutralitet under 1. verdenskrig.

Effekten 1.verdenskrig havde på Danmark var altopslugende og transformeret mange af landets sociale økonomiske praksisser. Krigen havde en effekt der formede Danmark som velfærdsstat.

Der ligger en oplagt mulighed at få igangsæt en dialog om madspild og effekten af befolknings vækst på jorden i fremtiden. Nationale identitet mener jer bliver styrket når folk lærer om og tager i betragtning de udfordringer og det diplomati der skulle til for at forholde sig neutralt.

Rundhorisonten i virkelighed

Jeg blev fascineret af rundhorisontstavler i udstilling, måske fordi det ikke gave mening, den måde det var hængt op i udstilling, det var forkert på en inddragende måde.

Rundhorisont landskabsbemalede brædder kunne evt. også vises i den oprindelige montering og hvor at folk kunne lege at de kommandere kanonbatterierne.

Man kunne som forslag evt. bygge en kopi, og bruge augmented reality digitale hjælpemidler til at virkeliggøre oplevelsen. Man kunne evt. bygge op fysiske sammenarbejdes aktiviteter for mindre grupper.

Mon soldaterne på udkig tænkte meget på deres næste måltid mad? Måske skulle man prøve at spise dåsemad fra soldaternes rationer i dag eller den gang.

Børn på Mosede Fort

Det var en meget inspirerende dag vi havde på Mosede Fort, hvor vi fik god indsigt i de forskellige kræfter der virker i forbindelse med etableringen af et nyt museum. Det var interessant at høre om hvor specifikke fondsansøgninger bør være og om oprettelsen af den pædagogiske sparringsgruppe der blev samlet for at konstruere dette spændende museum.

Og museumsudstillingen var rigtig spændende, vedkommende, historisk nærværende, nysgerrighedsskabende, sjov, overraskende og flot.

Hvis jeg med dette blogindlæg alligevel skal pege på et uudnyttet potentiale må det lande på målgruppen indskoling og børnehavebørn, som jeg ikke ser at udstillingen henvender sig så meget til.

   

Jeg ser dog at udstillingen godt kunne have potentiale til at inkludere dem i dem i vinklingen med hverdagsliv og helse: Hvordan var barnelivet under krigen, hvilke lege legede de, hvordan gik de i skole? Hvordan var deres helsetilstand, hvor mange børn havde en typisk familie, hvor mange døde af sult, var de med til at lave mad? Hvordan gik de klædt, hvordan var opdragelse dengang? 

  

Jeg forestiller mig at det vil være oplagt at besøgende indskolingsklasser og børnehaver også skulle benytte de fantastiske udearealer (pas på de ikke falder ned!!). Evt. til nogle tidssvarende lege (børnehave), eller hvordan man lavede skole dengang (det elsker indskolingsbørn!) Her forestiller jeg mig det helt store reenactment med kostumer mm;o)

-Line

Den (op)levede natur

Jeg kunne godt tænke mig at arbejde med naturoplevelser og kortlægning af oplevelser. Hvordan kan man få indblik i menneskers oplevelser? Hvordan italesættes de? (her er jeg meget optaget af metoder til at udvikle dette)
Kan man bruge naturen som redskab/kommunikationsværktøj?

Æstetik kunne være spændende, hvis man må bruge begrebet som en særlig måde at opleve og erfare, kommunikere og erkende på?

Metoder
jeg kunne forestille mig var interessante at arbejde med i forhold til ovenstående kunne være: Art Based Research_Design Fiction_Gåture_Experience mapping_Prototyping_Skitsering.
Men igen, det kommer selvfølgelig helt an på hvad jehg helt præcist gerne vil undersøge 🙂

ORDSALAT:
Natur_oplevelse_indlevelse_erkendelse_erfaring_sanser_æstetik_
m
ønstre_spor_handlinger.


// Jessica 

Ojuna: Kunstmuseet som interkulturelt læringsrum

Til min opgave (og tænker også speciale) er jeg optaget af

Kunst og identitet, national identitet, tilhørsforhold, hvordan inkluderer kunstmuseet gæster med anden etnisk baggrund? Hvordan kan værkerne og museet sætte en identitetsskabende proces i gang?

Det kunne være interessant at observere undervisningsforløb på forskellige kunstmuseer og have fokus på, hvordan de forholder sig til det interkulturelle, flerkulturelle. Hvordan de forholder sig til det nationale, det danske, kulturarv.

Jeg overvejer selv at designe et undervisningsforløb til et kunstmuseum, hvor værkerne er udgangspunktet (evt. også selve museumsbygningen). Undervisningsforløbet vil have fokus på det interkulturelle. Målgruppen for et sådan forløb vil fx være sprogskoler og modtagerklasser (folkeskoleklasser med elever, som netop er kommet til landet og skal lære dansk).

Det er særligt relevant for mig at se på kunstmuseer, fordi jeg også vil beskæftige mig med, hvad kunst kan i fht at arbejde med ovenstående temaer (tilhørsforhold, national identitet osv).

Sarah: Mosede Fort

Jeg synes, det var en super spændende og lærerig oplevelse at besøge Mosede Fort. Jeg blev meget inspireret ift min praktik på Brede Værk.

Billedet her illustrerer Mosede Forts intentioner om levendegørelse af historien. Frivillige har levendegjort stedet allerede før det nye museum blev etableret. Samarbejdet er fortsat, og jeg synes det er en intelligent og respektfuld måde, både at anerkende ildsjælene, men også at bringe 1. verdenskrig til live uden de store omkostninger. Mosede fort har omgivelserne til det, og folk i autentiske kostumer skaber en helt særlig atmosfære og stemning til stedet. Dette kunne Brede Værk sagtens også gøre – der er f.eks. flere års ventetid på at blive frivillig på Frilandsmuseet lige ved siden af!

Vi havde en spændende diskussion med Kira om museets rolle ift nye teknologier. Jeg synes, der er en tendens til, at man på museerne (og skolerne) inddrager gadgets som Ipads, virtuel reality osv., fordi man kan og ikke fordi det giver mening (kigger på dig, Moesgaard Museum). De Ipads der indgik i undervisningsforløbet “Dilemma 1914”, var elegant gemt væk som bøger og deres funktion var at skabe grobund for debat og var altså ikke “ensomhedsskabende”, som museumsinspektøren formulerede det. Vi havde en inspirationsdag for bl.a. skolelærere ude på Brede Værk, hvor mange gav udtryk for, at der skulle mange gadgets til, for at fastholde og fange elevernes interesse. Det synes jeg Mosede Fort modbeviste.

Det mest interessante ved besøget, var det “praktiske” tema. At få indblik i alle de ting, der omgiver et museum fra start til slut: Fondsansøgninger, kommune, frivillige, politik, økonomi, forskning osv. Selvom jeg har erfaring fra museumsverden, så var det alligevel øjenåbnende for mig, hvor mange led man skal i gennem, før noget bliver vedtaget. At Mosede Fort ovenikøbet er fredet, hjælper heller ikke på det. Det er nemt at få øje på det, der ikke fungerer på et museum – men tit er der en underlæggende grund til det, om det så er sikkerhedshensyn eller skrantende økonomi. Denne virkelighed er vi allerede blevet præsenteret for ude på Brede Værk, så det bliver spændende at se, hvordan vi kommer til at navigere i dette virvar af processer.