Jeg tømmer lige min hjerne, ik’…

Jeg savner min studiegruppe her hvor der er så langt mellem undervisningerne, så nu ranter jeg lige løs herinde om diverse overvejelser 🙂  (Måske mangler vi en kategori herinde, der hedder proces, eller noget i den stil?)

Jeg skal ud og observere undervisning hos tre forskellige skoletjenester de næste dage. Det er hos Naturcenter Amager Strand, Zoologisk Have og Zoologisk Museum. Jeg følger to undervisningsforløb hvert sted. Eleverne ligger aldersmæssigt fra børnehavebørn til 8.klasse.

Og hvad skal jeg så der… Jeg har ærligt talt ingen specifikke idéer om, hvad jeg skal bruge observationerne til og som sådan bliver de metodisk set også meget åbne.  Jeg er i bund og grund bare interesseret i, hvordan det foregår i praksis ude i skoletjenesterne.  Hvordan griber underviserne det an? Hvilke læremidler bruger de? Hvordan gebærder eleverne og deres lærere sig?

Jeg har dog et særligt blik på, hvordan materialiteterne på det specifikke sted spiller ind og hvor der indgår sanselighed (og måske også kreativitet) – og så må jeg se, hvad der viser sig.

Jeg er usikker på, om jeg burde være mere metodisk struktureret i mine observationer – men det er sådan lidt hønen og ægget… Jeg skal jo bare ud og se hvad der ER, tænker jeg, og er samtidig lidt nervøs for ikke at få det med, som jeg skal bruge – hvilket jeg endnu ikke ved hvad er… 😀 Det er nok et ret klassisk dilemma.

Det er mit håb, at observationerne fører til en mere konkret projektidé for både MKDP og for mit valgfag om læremidler. I mit valgfag skal jeg lave en skitse af et læremiddel. I den forbindelse vil jeg gerne dykke ned i en forståelse af læremidler i en klassisk, didaktiseret forstand –  især den digitale af slagsen, så jeg lærer noget mere om, hvordan man kan lave dem – men samtidig vil jeg gerne bringe min MKD-faglighed ind og tage den helt brede forståelse af læremidler i brug – således at fx en sten på Amager Strand, eller et sted også kan ses som et læremiddel.

Og måske flasker det hele sig, så de to projekter på dette semester kommer til at udgøre forprojekter til mit speciale, som måske kunne forme sig omkring udviklingen af et læremiddel, og/eller en idé om, hvordan det digitale og det materielle/sanselige kan mødes i et læremiddel.

Refleksioner over felttur til BILA- et robotværksted på Mors

Jeg spurgte Lisbeth om det ville være ok at dele noget af sit feltarbejde, og synes kan huske hun sagde god for det.

Jeg har d. 28.9. gennemført feltbesøg på robotværkstedet Bila på Mors i forhold til at undersøge det som muligt sted i materiel kultur didaktik i praksis. Jeg har udvalgt nogle billeder af fabrikken på baggrund af, hvad der kunne være interessant at se på. Jeg poster her min refleksion samt nogle af mine billeder, da jeg synes jeg fik meget ud af mit besøg- og var glad for jeg fik lov at kigge ind.

Jeg blev budt varmt velkommen og fik en grundig gennemgang af værkstedet og fik at vide, der dagen før havde været besøg af skoleklasser. Her tænker jeg Åben skole og det at bruge stedet til at undersøge, hvordan man formidler et sted i forhold til at åbne de unges øjne for den her branche. Der var her tale om både gymnasiet og handelskolen som målgruppe. Jette, jeg fulgtes med, fortalte det var et problem at tiltrække faglært og stabil arbejdskraft til deres felt og et af håbene ved disse skolebesøg også var at åbne de unges øjne for at arbejde et sted som dette. En undersøgelse af hvad eleverne fik ud af sådan et besøg og hvad der eventuelt kunne fange dem til at ville arbejde sådan et sted, kunne her være relevant.

Her ses den ene hal. Jeg tænker umiddelbart i der er mangel på naturligt daglys, men som Jette fortalte er der ikke tænkt over dette i forhold til værkstedets udformning. Virksomheden har eksisteret i 30 år. Alligevel var stemningen rolig og endda lidt hyggelig på trods af de industrielle lamper.

 

Et andet element var der på stedet arbejdedes med LEAN princippet.

Via tavlemøder, hver anden onsdag, sættes medarbejdernes ønsker og ændringer til arbejdet på en fælles tavle, som gennemgåes. På tavlen er der også påhæftet en seddel, hvor medarbejderne kan tilkendegive, hvor de er i forhold til trivsel på stedet. Nøgleord her, kunne være LEAN, ledelse og medarbejderdemokrati i forhold til trivsel. Jette fortalte der i starten havde været en del modstand mod indførelsen af disse tavlemøder, men de efterhånden var blevet et velintegreret redskab og nu accepteret af de ansatte. Da jeg spurgte yderlige ind til, sagde hun det nu var en del af arbejdskulturen. Der var med vilje ikke sat en leder på, men en såkaldt tavlefører, for at gøre det mindre følsomt at sige noget negativt. Dette var noget medarbejderne ifølge Jette var blevet meget bedre til efterhånden som tavlen var blevet et velkendt redskab. Hun sagde også de godt kunne finde på at “prikke lidt” til medarbejderne hvis der ikke var nogen der sagde noget. Tænker her man også kunne tænke i tavlen som redskab til overblik og meningsdannelse i hverdagen.

Der var på stedet vogne på hjul tilknyttet hvert projekt. På vognene ses en seddel med en såkaldt ansvarstrekant. Dette er med til den enkelte medarbejder altid ved, hvem der er på det pågældende projekt og via trekanten kan rette henvendelse til rette sted, hvis der skulle opstå spørgsmål.

Synes det virker som en utrolig smart, synlig og ikke mindst fleksibel måde at indrette sit værksted med. Der er styr på arbejdsgangene og alle tingene har sit sted, jvf. LEAN og dermed er det med til også at bidrage til arbejdspladsens hjemlighed.

Et sidste punkt jeg tænkte på var det med læring i praksisfællesskaber. Der bliver hyppigt ansat montører og lærlinge, der bliver lært op via rigtige opgaver. Jette fortalte, der ikke var meget egentlig introduktion eller kurser forbundet med opstart, men man altid prioriterede en erfaren blev sendt med en uerfaren. Altså et mesterlærerprincip. Det kunne her være interessant at interviewe nogle af de nyankomne og nogle af dem, der havde været der i lang tid omkring det at skulle arbejde og oplæres i et nyt fællesskab.

Her ses prototyperne de får fra Kawasaki i Japan. Værkstedet udbygger modellerne til at kunne gribe, løfte eller flytte på ting alt efter kundernes behov.

Herunder ses attraper på mælkekasser med mælk, robotten skal pakke/løfte. Der er vand i mælkekartonerne ;).. (Jeg kunne ikke lade være med at prøve at løfte på dem.. også en del af det at undersøge noget sensorisk)

Udover alle de spændende redskaber og teknologier, rummede stedet en særlig sanselig side. Det  at gå rundt i de store lokaler gjorde man, ikke mindst som kvinde blandt alle de mænd der arbejdede her, følte sig lille. Her er det svært at sætte sin kulturelle forforståelse  i parentes. Man kunne her også se på dikotomien: mænd og kvinder på arbejdspladsen. Da jeg senere fik en bolle og kop kaffe i kantinen, var der et såkaldt “pigebord” nok nærmere et halvt bord, jeg kunne sidde ved. Her kunne et feltstudie af hvor kvinder og mænd følte sig bedst hjemme på stedet og om der måske var en sammenhæng mellem køn og opholdssteder på arbejdspladsen.

En lidt sjov ting de havde på værkstedet, var en gammeldags drejebænk. Da jeg spurgte Jette om denne blev brugt, sagde hun det gjorde den. .

Støj fra radioen, der blandede sig med duften af metal gjorde stedet havde sin egen helt særlige duft. Duften af værksted. Lydene var ikke så høje, man hørte mest småsnakken og lidt klonk, men egentlig var der overraskende stille i forhold til der blev arbejdet med mange forskellige redskaber her. Duften af svejsning i svejseområdet var den der ramte mig mest og jeg udbrød “her lugter anderledes” så snart jeg kom ind i området. Vi taler meget om det sensoriske i forhold til museer, men der er i høj grad også en sensorisk side i det at føle sig godt tilpas og udvikle sig på en arbejdsplads. Det kunne helt klart også være en spændende vinkel at inddrage. Hvad gør duftene og lydene ved stedets stemning og trivsel.

Et af arbejdspladsens mål er at eliminere nedslidende og ensformige arbejdsopgaver, så medarbejderne opnår et markant bedre arbejdsmiljø. Det kunne være interessant at se på i forhold til topos (stedets rammer, opgaver og historie).

Er rigtig ærgret over jeg ikke har mere tid og det her sted geografisk ligger så langt væk fra min bopæl i København og ikke mindst jeg er blevet frarådet at have mere end eet sted i mit projekt. Dog synes jeg lige ville gøre opmærksom på dette område, som et meget læringsrigt og potentielt undersøgelsesfelt inden for vores fag og ikke mindst dele min oplevelse og refleksion over dette sted.

Gruppe 4 diskuterer

GRUPPEDISKUSSION 1 

Blogøvelse med billeder fra Mosede Fort

Hvad ved ekskursionens forskellige dele og forløb er blevet repræsenteret og reflekteret i blogindlæggene?

Hvad ikke?

Er der andet og mere at sige og dele ugen efter og efter at have lavet blogs?

Hvad er kommet med i blogs-ene, hvad er ikke?

Sara: Viderudvikling af aktiviteter. eks. Spiselig natur man kunne finde i området. Opfindelser og teknologi – noget der engang har været nytænkende som nu er gammelt giver et helt særligt udtryk.
Lydinstallation i et mørkt rum, hvor forskelloige historier blev fortalt. ingenting andet end rummet, bænken og lyden og en selv i 3 min. at blive lukket inde i tiden.
Mosede Forts venner – et panel som før og under har været inde og tænke didaktik og formidling. mange mennesker, fagligheder som har været med til at udvikle.
Sammenhæng/sammenspil mellem det digitale og det materielle på udstillingen.

MetteTaktiliteten og sanselighed. Murværk – at kunne mærke det levede liv. ledninger der vidner om tiden. en gammel kontakt, hvor man kunne foandre lyset tilbage til hvordan det var dengang. Små skljulte detaljer rundt omkring. 

Anneinteresseret i at fundraising og hvordan man udvikler etc. At arbejde med virkemidler ud fra nogen bestemte krav/rammer. Hvordan man vi formidle det her stof med fokus på Nordea-fondens retningslinjer: eks. Scenografi, besøgende uden læsekundskaber etc
Hvordan bærer udstillingen så præg af dette ?
Særlige gode ting: Hængekøjer, hvor man kan få en historie fortalt uden tekst. telefoner hvor man kan høre historier. I-pads hvor man skal løse et dilemma. en historie bliver fortalt i en video og så starter opgaven. 

Ojuna: kritik af store virksomheder, som bestemmer fordi man har penge. (DOLLARZZ no Power)

En repræsentation med en ny værdi 

En maskine blev vist med projektor på en væg. Der står ikke en maskine som fysisk genstand. Nogle gange behøver det ikke være den reelle materielle genstand, som man møder på museet, men det kan være en repræsentation, som i sig selv er en genstand. Det bliver en form for fortolkning, som ikke behøver at miste værdi ved at være en repræsentation, men fortolkningen kan noget andet og bliver noget nyt.

GRUPPEDISKUSSION 2

Hvordan virker opgaven om at arbejde med forholdet mellem billeder og tekst, for oplevelsen på stedet, på arbejdsprocessen med at lave blogindlægget? og nu når i ser det som ”objektiveret” materiale om ekskursionen?

  • på godt og ondt: Et opmærksomt blik, med hvad der tager sig godt ud på billeder. man får øje på noget æstetik, som man ikke nødvendigvis ville opdage hvis man ikke skulle dokumentere.
  • oplevelse vs dokumentation. noget går tabt i “oversættelsen”.
  • Hvilket medie er det mest optimale at bruge til hvad? Eks. lyd i stedet for billeder. Hvad ville det have handlet om, hvis man kun måtte lægge lyd-filer ud? Hvad betyder det at dokumentere gennem bestemte sanseformer?
  • Billede og tekst. I stedet for at blive billed-tekst, blev det mere illustrationer. Billedet aktualiserer noget og teksten kan være side-retten? billede og tekst behøver måske ikke hænge direkte sammen? Sammenhæng mellem det man ser og det man siger: Muligheden for individuel fortolkning går måske tabt, når man forklarer/beskriver/kommenterer direkte på billederne man tager?

GRUPPEDISKUSSION 3

Hvilke former for udtryk og indtryk er kommet frem?

Hvilke sammenhænge er der mellem den enkeltes faglighed/projektideer og blogindlæggets  indhold og form?

Hvordan virker bloggen som sted og medie for holdets arbejde med MKDP?

  • det visuelle indtryk på bloggen er bestemt på forhånd, giver en begrænsning, men også muligheder? i hvertfald når det må akkompagneres af tekst?
  • Hvad er den samlede oplevelse man får på bloggen?
  • Taktilitet, sanselighed, fortælling/narrativer, levendegørelse?
  • Forskellige faglige blikke farver det man dokumenterer, den måde man fortolker og fremstiller tingene på. Ens teoretiske baggrund/ståsted, bestemmer ens blik.
  • at fremstille, genkalde fortiden i en nutidig kontekst.
  • Lisbeths interesse: Ekskursionen som en læreprocess. billeder af folk der gør ting på udstillingen, ser på ting, oplever etc. samspillet mellem menneske, ting, sted.

 

Gruppe 3 (Kamma, Steinunn, Cecilie D. og Anne A.) – Gruppediskussion

Gruppediskussion 1:

Hvad ved ekskursionens forskellige dele og forløb er blevet repræsenteret og reflekteret i blogindlæggene?

  • Fokus i observationerne lå meget på de sanselige elementer i udstillingen.

Hvad ikke?

  • Introen og selve de ting der blev sagt omkring museer generelt fyldte ikke særlig meget i indlæggene.

 

Gruppediskussion 2:

Hvordan virker opgaven om at arbejde med forholdet mellem billeder og tekst, for oplevelsen på stedet, på arbejdsprocessen med at lave blogindlægget? og nu når i ser det som ”objektiveret” materiale om ekskursionen?

  • Sammenspillet mellem billeder og tekst kan forstærke oplevelsen og bearbejdelsen af denne. Det kan dog også begrænse kun at udtrykke sig indenfor disse to modaliteter, især når det handler om sanselige oplevelser, hvor lyd, lugt og det taktile også spiller en rolle.

 

Gruppediskussion 3:

Hvilke former for udtryk og indtryk er kommet frem?

  • Formidlingsmediet bestemmer, hvilke oplevelser, der kommer i fokus. Der er fokus på de visuelle elementer. Andre medier kunne evt. udtrykke noget andet. En film kunne evt. fange stemningen og lyden i rummet.

Hvilke sammenhænge er der mellem den enkeltes faglighed/projektideer og blogindlæggets indhold og form?

  • Vores fokus lå meget på børn/elever – og ikke den ”generelle” gæst.
  • Fokus på læring, sanselighed og formidling i rummende.

Hvordan virker bloggen som sted og medie for holdets arbejde med MKDP?

  • Inspirerende med andres tanker
  • Uoverskuelig opstilling.

Ekskursion til mosede fort – Anne Aastrup

Under besøget på Mosede fort var det tydeligt, hvor meget der var arbejdet med den æstetiske læring. Der var arbejdet med de sanselige aspekter, som at lytte, røre, hvilket gjorde, at man blev draget mere med ind i historien.

I dette rum fortalte Kira om, hvordan soldaterne havde levet tæt sammen. De fysiske omgivelser understøttede godt fortællingen, og det at man som besøgende selv kunne prøve at ligge i en hængekøje og prøve tøjet, forstærkede oplevelsen. Under fortællingen slog det mig dog, at der måtte have lugtet rigtig grimt i dette rum, men nu duftede der kun af nyhøvlet træ, hvilket faktisk forstyrrede sanseoplevelsen lidt. Det kunne måske være et didaktisk element at arbejde med lugtesansen mere i de ellers sanselige omgivelser.

Det digitale undervisningsforløb var super godt udarbejdet. Det digitale gav en god kobling mellem det historiske og elevernes egen verden på en meningsfuld måde. Derudover synes jeg, det var et rigtigt spændende didaktisk træk, at inddrage tegnede elementer i den historiske intro. Det gav en klar skelnen mellem hvornår man var i en historisk verden med fakta formidling, og hvornår man var i en deltagen verden, hvor man selv kunne bidrage til fortællingen.

 

 

 

Taktile og sanselige oplevelser på Mosede Fort

Mosede fort var en overraskende og positiv oplevelse. Jeg synes overordnet at museet bar præg af, at mange fagligheder havde været indover til udformningen af stedet.

Det som sprang i øjnene for mig var, at der var en sanselighed og taktilitet til stede i rummene. Fortiden og historien levede i det materielle i de oprindelige vægge og ledninger.

Det midterste billede er valgt, fordi jeg synes, det var så fin en detalje, at man kunne trykke på den gamle kontakt og få udstillings lyset til at ændre sig, så man kunne opleve den oprindelige lyssætning af rummet, og derved få en sanseoplevelse af, hvordan det var at opholde sig i rummet oprindeligt.

-Mette

Mosede Fort – Steinunn

Besøget på Mosede Fort var en spændende oplevelse. Det som gjorde særligt indtryk på mig, var hvor meget de besøgende får lov til at afprøve de forskellige ting og sager i udstillinger.

F.eks. kan jeg nævne papfigurerne, som jeg synes at gør udstillingen meget levende. Så enkle figurer, som fanger éns opmærksomhed med det samme. Især én af dem, som jeg følte at kiggede mig direkte i øjenene 🙂

Papfigur ude i det frie:

En anden ting i udstillingen, som gjorde særligt indtryk på mig, var “lykkehjulet”, Gullaschbaroner og husvilde, som fungerer sådan, at de besøgende kan dreje det, og efterfølgende åbne den låge som hører til nummeret hjulet stopper på. Lågene indeholder interessante faktaer, som gjorde at jeg fik lyst til at dreje et par gange, da jeg syntes det var sjovt altid at kigge i den rigtige låge 🙂 Sådan en enkel “opfindelse”, som jeg er dog sikker på at fanger andre besøgendes opmærksomhed, og gør at de får lov til at være aktive i udstillingen.

Lykkehjulet:

Og apropos aktive – så synes jeg at kostumeafdelingen var genial. Jeg prøvede dog ikke noget af udklædningen, men så andre fra holdet afprøve lidt forskelligt, og kan kun forestille mig hvor sjovt det kan være for f.eks. familier at klæde sig ud sammen, og agere nogle episoder som de læser og/eller hører om i udstillingen.

Udklædningen: