Ojuna: Kunstmuseet som interkulturelt læringsrum

Til min opgave (og tænker også speciale) er jeg optaget af

Kunst og identitet, national identitet, tilhørsforhold, hvordan inkluderer kunstmuseet gæster med anden etnisk baggrund? Hvordan kan værkerne og museet sætte en identitetsskabende proces i gang?

Det kunne være interessant at observere undervisningsforløb på forskellige kunstmuseer og have fokus på, hvordan de forholder sig til det interkulturelle, flerkulturelle. Hvordan de forholder sig til det nationale, det danske, kulturarv.

Jeg overvejer selv at designe et undervisningsforløb til et kunstmuseum, hvor værkerne er udgangspunktet (evt. også selve museumsbygningen). Undervisningsforløbet vil have fokus på det interkulturelle. Målgruppen for et sådan forløb vil fx være sprogskoler og modtagerklasser (folkeskoleklasser med elever, som netop er kommet til landet og skal lære dansk).

Det er særligt relevant for mig at se på kunstmuseer, fordi jeg også vil beskæftige mig med, hvad kunst kan i fht at arbejde med ovenstående temaer (tilhørsforhold, national identitet osv).