I tre videoer fortæller gymnasieledere om deres erfaringer med indsamling, fastholdelse og fortolkning af kvalitative data fra undervisningen med henblik på at bruge dem som afsæt for pædagogiske udviklingssamtaler med lærere. Bliv inspireret af projektet Faglig Pædagogisk Ledelse til selv at skabe forandring i jeres skolepraksis.Læs mere“Brug data i din pædagogiske ledelse”
Gymnasielærere finder mening i fokuserede pædagogiske samtaler med deres leder
Midtvejsevalueringen af FPL-projektet: Faglig Pædagogisk Ledelse peger på værdien af fokuserede observationer og samtaler om undervisning – både blandt ledere og lærere.
Læs mere“Gymnasielærere finder mening i fokuserede pædagogiske samtaler med deres leder”
FPL-projektet sætter didaktiske refleksioner i gang hos gymnasieledere
Intentionen med FPL-projektet er at bringe lederen tættere på undervisningen gennem observation og samtale med lærerne. Halvvejs i forløbet viser ledernes første erfaringer, at det er lettere sagt end gjort, men at projektet har åbnet for mange nye perspektiver på egen rolle og skolens udviklingspotentiale.
Læs mere“FPL-projektet sætter didaktiske refleksioner i gang hos gymnasieledere”
Gymnasieledere er klar til at arbejde med faglig-pædagogisk ledelsesudvikling
Lederne fra de gymnasieskoler, som deltager i det nyligt opstartede FPL-projekt, er både seriøse og engagerede omkring at skulle arbejde med faglig pædagogisk ledelsesudvikling. Det er blevet bekræftet ved projektgruppens skolebesøg i løbet af de sidste uger. Skolebesøgene åbnede især op for diskussioner af og refleksioner omkring GRUS-samtalerne, der spiller en vigtig rolle i projektet.Læs mere“Gymnasieledere er klar til at arbejde med faglig-pædagogisk ledelsesudvikling”
Skoler starter de første aktioner inden efterårsferien
Efter den første indledende måned er især ledere men også lærere på de deltagende skoler i gang med at tænke, organisere og sætte sig ind i FPL-projektets elementer og forløb. Spørgsmål om, hvordan aktion, observation og samtale hænger sammen er efterhånden på plads, og dermed kan de første aktioner igangsættes på skolerne, før efterårsferien går i gang.
Læs mere“Skoler starter de første aktioner inden efterårsferien”
FPL-projektet godt i gang: Gymnasieledere mødes både fysisk og online
Positive røster og ivrig aktivitet til både opstartsseminaret den 29. august og det efterfølgende webinar den 4. september danner indtrykket af opstarten på FPL-projektet Faglig Pædagogisk Ledelse. Drøftelserne lederne imellem har indtil videre drejet sig særligt om, hvordan projektet bidrager bedst til lærerudvikling på de enkelte skoler, samt hvordan man konkret igangsætter projektets koncepter.
Læs mere“FPL-projektet godt i gang: Gymnasieledere mødes både fysisk og online”
Nyt projekt: gymnasieledere skal tættere på kerneydelse
Udvikling af den pædagogiske praksis på landets gymnasier skal på dagsordenen, hvis gymnasiereformens mål om styrkede gymnasiale uddannelser skal nås. Derfor indleder Center for Undervisningsudvikling og Digitale Medier og 19 gymnasier landet over nu et samarbejde om den faglige pædagogiske ledelse, der konkret tager form som en videreudvikling af feedbackkoncepterne MUS og GRUS.
Læs mere“Nyt projekt: gymnasieledere skal tættere på kerneydelse”