FPL

FPL

Faglig Pædagogisk Ledelse

Styrkelse af den faglige pædagogiske ledelse på de gymnasiale uddannelser - FPL

FPL-projektet har til formål at sætte fornyet fokus på udviklingen af et feedback-koncept til understøttelse af den faglige pædagogiske ledelse på landets gymnasier. Arbejdet skal understøtte skolernes fortsatte udvikling og er på sigt et led i at styrke de gymnasiale uddannelser bredt set.
Om FPL
Forskningen bag
MUS/GRUS-runder
Nyheder

Seneste indlæg

Gymnasielærere finder mening i fokuserede pædagogiske samtaler med deres leder
Gymnasielærere finder mening i fokuserede pædagogiske samtaler med deres leder
Midtvejsevalueringen af FPL-projektet: Faglig Pædagogisk Ledelse peger på værdien af fokuserede observationer og samtaler om undervisning - både blandt ledere og lærere. Læs mere
Læs mere
FPL-projektet sætter didaktiske refleksioner i gang hos gymnasieledere
FPL-projektet sætter didaktiske refleksioner i gang hos gymnasieledere
Intentionen med FPL-projektet er at bringe lederen tættere på undervisningen gennem observation og samtale med lærerne. Halvvejs i forløbet viser ledernes første erfaringer, at det...
Læs mere
Gymnasieledere er klar til at arbejde med faglig-pædagogisk ledelsesudvikling
Gymnasieledere er klar til at arbejde med faglig-pædagogisk ledelsesudvikling
Lederne fra de gymnasieskoler, som deltager i det nyligt opstartede FPL-projekt, er både seriøse og engagerede omkring at skulle arbejde med faglig pædagogisk ledelsesudvikling. Det...
Læs mere

Ledererfaringer

Forside-slider

Faglig pædagogisk ledelse – en grundpille i skoleudvikling

Vi ved fra det omfattende forskningsfelt om læreres læring og kompetenceudvikling, at lærere tager deres egne erfaringer som elever og som studerende med sig ind i klasseværelset. Disse erfaringer er så dybt indlejret kropsligt og tavst – ligesom det at børste tænder eller at køre på cykel– det ligger på rygraden, og det kan derfor være svært at lave om på. Men ved at give tid og plads til en særlig opmærksomhed herpå kan man ændre på holdninger og handlinger til gavn for undervisningen (L. Lund, 2015, 2017b). En sådan opmærksomhed bør skabes i et kollegialt fællesskab – også kaldet et professionelt læringsfællesskab (Albrechtsen, 2015; R. Dufour & Marzano, 2015; Qvortrup, 2016), og netop tid afsat til refleksive dialoger er i højsædet i litteraturen om professionelle læringsfællesskaber (Stoll, Bolam, McMahon, Wallace, & Thomas, 2006). Lærerne har brug for rammer og tid til at kunne udvikle et fælles sprog og fælles optik på undervisningen – deres egen og hele skolens – og det er her at skolens faglige pædagogiske ledelse er grundpillen i skoleudvikling.