Didaktisk refleksion

DIDAKTISK REFLEKSION

I FPL-projektet gives grundlag for at arbejde med lederens didaktisk refleksion, der kan benyttes til samtaler om undervisningen med læreren.

Opbygning af pædagogisk og didaktisk vokabular som et element i MUS og GRUS

FPL-projektet giver grundlag for at arbejde med didaktisk refleksion, der kan benyttes til samtaler om undervisningen. Det sker dels ved lederens besøg hos en lærer og observationen af lærerens undervisning og aktionsforløb. Det sker også ved de systematiske samtaler om lærerens undervisning, som afvikles som MUS- eller GRUS-samtaler.

Det er intentionen i FPL-projektet, at ledere og lærere vil opleve et stort udbytte af denne tilgang og opleve at tilegne sig en grundlæggende forståelses- og argumentationsoptik, der kan tages med i såvel fagdidaktiske som almendidaktiske diskussioner.

I FPL-projektet har deltagerne taget udgangspunkt i brugsbogen ‘Didaktisk refleksion – når lærere sætter ord på egen praksis’.

Videoer om didaktisk belægsanalyse, optik og vokabular