ET INTERPERSONELT PERSPEKTIV PÅ KLASSELEDELSE
Den faglige pædagogiske praksis, som undersøges i FPL-projektet kan forstås ved hjælp af den interpersonelle læreradfærdsmodel.
Den interpersonelle læreradfærdsmodel (MITB)
Den Interpersonelle Læreradfærdsmodel bygger på grundbegreberne fra bogen ’Interpersonal Diagnosis of Personality’ af den amerikanske psykolog Timothy Leary. Leary opstiller to dimensioner for menneskelig personlighed, som vi benytter os af, når vi kommunikerer med hinanden. Disser er benævnt:
- Dominance – Submission
- Hostility – Affection.
Det er med afsæt i Learys forskning, at den hollandske forsker Wubbels og hans kollegaer beskriver to dimensioner: graden af Agency - eller på dansk Styring -, som foregår i det kontinuum, som Leary kalder: Dominance – Submission, samt graden af Communion - eller på dansk Nærhed - foregår i kontinuet mellem: Opposition – Cooperation (Wubbels et al., 2012)
Den relationspædagogiske læreradfærdsmodel informerer udviklingen af den individulle lærers relationspædagogiske lærerprofil, som er en del af MUS-designet, men kan også tjene som refleksionsramme i samtalen mellem leder og lærere om undervisningen.
Referencer
- Wubbels, T., Brekelmans, M., Den-Brok, P., Levy, J., Mainhard, T., & Tartwijk, J. V. (2012). Let’s make things better. Development in Reasearch on Interpersonal Relationsships in Education. In T. Wubbels (Ed.), Interpersonal relationships in education. Sense Publishers.