Skriftlig læringslog Henrik Rathje

Skriftligt læringslog. Henrik Rathje.

Jeg har gennem flere år undervist værktøjsmager lærlinge i faget innovation og iværksætteri. Faget iværksætteri har altid faldet mig, let da jeg tidligere har haft en mindre virksomhed, hvor jeg udarbejdede dokumentionsmateriale til fremstilling af tryk og sprøjtestøbeværktøjer. Innovationen har derimod aldrig været min stærke side, jeg har læst om emnet og deltaget i et kursusforløb på teknologisk institut i Århus, men har aldrig rigtig fået innovationen til at blomstre i min undervisning. Fagligheden har næsten altid taget over.

Jeg har gennem E3U-efteruddannelsesforløbet fået kendskab til hvad innovation og entreprenørskab egentlig er for noget. Forløbet har givet mig kompetencer og værktøjer, som jeg kan anvende i mit daglige arbejde som underviser på Skive Tekniske Skole, ikke kun i faget innovation, men også i andre fag og i det hele taget i kontakten til eleverne på skolen og erhvervskollegiet.

Til den mundtlige afsluttende opgave har vi i gruppen valgt at arbejde med hvordan vi sikre os at eleven bliver ”klædt ordentligt på” til at vælge den rigtige uddannelse. Det gælder både i forhold til elevens ønsker samt elevens boglige og sociale kompetencer. Vores mål er at afklare samt udfordre eleven i den eventuelle forud valgte uddannelse på grundforløb 1, således at eleven kommer på rette hylde og ikke spilder tid samt klip, når eleven vælger uddannelse på grundforløb 2. Vi er i gang med at udvikle værktøjer og undervisningsmetoder som kan bidrage til, at vores elever bliver bedre til at vælge den rette uddannelse. Vi har i gruppen, fra første kursusdag, været fokuseret på vores afsluttende emnevalg. Hvordan vi vil nå målet har der i mod ændret sig meget, idet vi gennem kursusforløbet er blevet meget klogere på hvad innovation og entreprenørskab er for noget og hvilke værktøjer vi kan anvende for at nå vores mål. Gruppearbejdet har været meget lærerigt, vi har haft mange diskussioner om hvad entreprenørskab er for noget, og om hvordan vi skulle gribe opgaven an. Det at vi kommer fra 4 forskellige afdelinger på skolen har også været en udfordring, men en positiv udfordring, som har tvunget os til at arbejde tværfagligt så entreprenørskabet har været i fokus mens det faglige har haft en birolle. Til vores feltundersøgelse på Skive Tekniske Skole brugte vi Empathy Map og Vision Board. Vi valgte at bruge Empathy Map for bedre at kunne forstå vores elever, hvad fylder mentalt og hvad er det som virkelig betyder noget for den enkelte elev. Vi gik systematisk til værks ved at dele eleverne op i 4 grupper, stærke afklarede elever, stærke uafklarede elever, svage afklarede elever og svage uafklarede elever. Arbejdet med vores Empathy Map understreger at eleverne skal håndteres forskelligt, og de forskellige indsatsområder skal vægtes forskelligt alt efter hvad der fylder mentalt for den enkelte elev.

Vi har i gruppen anvendt taksonomi i entreprenørskabsuddannelsen de 4 dimensioner til at udarbejde uddannelsesforløbet. Vi er ikke færdige med uddannelsesforløbet endnu, men det er vores plan at alle 4 dimensioner kommer i spil. Kort fortalt så skal eleverne udarbejde en lille video som beskriver den uddannelse eller dele af den, som de påtænker at begynde på ved grundforløb 1 afslutning. Vi mener at eleverne udvikler/anvender færdigheder som ligger indenfor de 2 dimensioner, handling og kreativitet. Videoerne lægges ud på mindst et socialt medie f.eks. Facebook og en interesseorganisation f.eks. Dansk Metal eller Teknisk landsforbund hvorved vi anvender endnu en af de 4 dimensioner, omverdensralation. Ved at dele videoerne til Dansk Metal og Teknisk Landsforbund har Dansk Metal og Teknisk Landsforbund givet tilsagn om et økonomisk tilskud til næste års elevers københavnertur hvilket giver mulighed for opstart af motoren hos Diselhouse og en aften med fællesspisning. Eleverne oplever at deres arbejde med videoen giver værdi for næste års elever. Den sidste dimension, personlig indstilling, får vi med ved at anvende et træningsprogram ved navn ”Ung Hjerne”, vi forsøger herigennem at dyrke ”pippi-effekten”, mere om det ved vores fremlæggelse. Jeg har fået min viden om de 4 dimensioner gennem oplæg og øvelser på E3U. Det har givet mig et værktøj til udvikling af uddannelsesforløb som sætter fokus på entreprenørelle kompetencer. De 4 dimensioner, kompetencemål, viden og færdigheder målretter mit fokus på hvad eleverne skal opnå gennem uddannelsesforløbene. Jeg ser de 4 dimensioner som et værktøj til at italesætte entreprenøiel værdiskabelse over for eleverne. De opnår herved en bevidsthed om hvad der er målet, hvilket jeg tror vil motivere dem til at indgå i entreprenøielle processer. Når det kommer til evaluering, feedback og refleksion vil jeg også anvende de 4 entreprenørielle dimensioner som et værktøj, der skaber klare mål og gennemsigtighed for hvad der evalueres og måles på.

Cirkelrefleksionøvelserne: At reflekterer over hvad andre mener, hvordan de ser en problemstilling eller verden i det hele taget er kun positivt. Refleksion kan være at undres, undersøge og tænke sig om, man ser nye muligheder, måske muligheder som skaber værdi. Jeg synes at øvelserne passer godt sammen med entreprenørskabet. Godt med tilbagemelding fra Helle.

Vi er nu igennem de første 3 af 4 seminarer hvor der har været mange gode oplæg både teoretiske og praktiske, f.eks. hvor et undervisningsforløb er blevet fremlagt. Der har også været mange gode øvelser som har givet værdi. Vi har prøvet værktøjerne af inden vi er blevet sendt hjem, så vi ikke har stået på bar bund når vi kom hjem. Litteraturen har været passende.                                          Fonden for Entreprenørskab ” Taksonomi i Entreprenørskabsuddannelse” giver mening.           Mødet med andre undervisere har været lærerigt.