Når Dewey lægger puslespil

Jeg har lavet en video, som viser, hvordan Dewey vil have skolen skal agere i forhold til barnet (ignorer venligst min højre-venstre forvirring):

Så hvad betyder dette for skolen i samfundet? Det betyder at puslespillet får rigtig, rigtig mange brikker. Hvis barnet har en Pokemon Go brik i sig, så skal skolen også have en brik, der passer til osv.

Hvis skolen kun bibeholder sit klassiske curriculum vil den ikke rykke eleverne nok. Bemærk at de klassiske discipliner i skolen stadig holder, men skal sættes ind i det moderne barns verden.

Tilføj en kommentar

4 kommentarer til "Når Dewey lægger puslespil"

Send notifikationer om

Sorter efter:   nyeste | ældste | flest stemmer
Stine Langhøj
Gæst
Stine Langhøj
7 år 5 måneder siden

Jeg kan rigtig godt lide din puslespils-metafoer – den taler åbenbart ind i mit indre puslespil :-). Og jeg synes, dine pointer er gode – hvilket også stemmer meget godt overens med de debatter, der handler om formel og uformel læring….som vi også har talt om her på bloggen.

Malene Saltoft Pedersen
Medlem
7 år 5 måneder siden

He he, super interessant kommentar til sidst… for findes de klassiske discipliner overhovedet i et moderne barns liv?

Man kan nemt blive youtber eller snapchatter i dag – uden f.eks. at kunne læse og skrive.

Dewey peger på, at en grundviden er væsentlig – og måske er det netop hvad skolen allerede udbyder!

Hver gang vinden blæser i en ny retning – skal skolen OGSÅ rumme det… – men er der ikke en begrænsning for, hvor meget læring vi kan nå – inden for en given tid? Kan den teknologiske udvikling optimere vores læring – så vi f.eks. lærer dybere og hurtigere?

Britt Alstrøm
Medlem
7 år 5 måneder siden

Kommer til at tænke på den gode Vygotskij og hans tanker om zonen for nærmeste udvikling. Det harmonerer vel meget godt her?

wpDiscuz