Ved anvendelsen af VR i de tre moduler, synes jeg, at det har været meget interessant at opleve, hvordan teknologien har en motiverende egenskab. Det interessante er også, hvordan man som underviser/fagperson udnytter dette? Skal der være begrænsninger i anvendelsen? Hvornår skal man intervenere? Skal man overhovedet intervenere og måske forstyrre en flow tilstand?
Tilføj en kommentar
8 kommentarer til "Læringsituation med VR!"
Der er næsten noget Skinner’sk over at bruge teknologien som motivation til at lære. Meget kedelig lærdom, kan “sniges” indenbords hvis det tilegnes hva. af et computerspil eller i dit eksempel VR. Det er et spændne emne, som jeg også selv er optaget af. Har i praksis set børn være vilde for at få staveundervisning, fordi det foregik med en elektronisk pen, der udtalte ordene for børnene. Uden pennen, var det kedeligt og noget børnene helst ville undgå. Tænk hvis al undervisning kunne laves så det var let tilgængeligt og spændende…
Jeg tænker at det er en nye og spændende måde at præsentere et emne på, men hvad kan bidrage undervisning udover den immersive oplevelse af film og billeder? Har eleverne mulighed for at interagere med mediet, for at påvirker og manipulere genstand ind i den virtuelle univers? Jeg går ud på at de kan bevæger sig rundt og være undersøgende, men er der mulighed for at lege, eksperimentere og skabe noget der ind?
Interessant spørgsmål, Stephen. Hvad kan VR egentligt udover at være en ’storskærm’? Mon motivationen forsvinder, når teknologien mister nyhedsværdien?
Ja, du har mulighed for at skabe dit helt eget indhold.
“VR eller Virtual Reality er kommet meget nærmere en reel anvendelse i undervisningen. I dag kan man for under 100 kroner sætte sin telefon ind i en pap- eller plastikbrille og “gå” på opdagelse i tusindvis af materialer. Man kan også selv tage 360-graders billeder med telefonen og bruge værktøjet Thinglink 360, til selv at skabe oplevelser, præsentationer og fortællinger – og være den skabende.” (http://skoletubeguide.dk/vr-i-undervisningen/)
Spændende med VR! Jeg tænker at potentialet er enormt, og at det i takt med større udbud og billigere priser, inden længe vil blive allemandseje. Og når teknologien bliver en del af samfundet, får den også en plads i vores skoler.
En af de overvejelser jeg går mig er, om man kan komme til at “glemme” at bevæge sig rigtigt rundt i verden. Hvis man kan vandre rundt på Kastellet fra sin plads i klasseværelset, hvorfor så rejse sig op og opleve det i virkelighedens verden?
Spændende projekt, glæder mig til at Playstation laucher VR og se hvor godt deres virker. Har selv kun prøvet cardboard men var positivt overrasket, og ser masser af muligheder for at bruge det i pædagogisk sammenhæng. Hvor lang tid tror du der går før at AR og VR bliver koblet sammen? på med hjelmen og så afsted 🙂