Vi har eksperimenteret med det uformelle læringsrum og praksisfællesskabet i learning mangement systemet, MinUddannelse (MU).
MU bruges i høj grad af folkeskolelærere til at fastsætte læringsmål, elevplaner og opgaver. Fokus er på kommunikationen mellem lærer og elev. Vores eksperiment blev udført i Simons 7. klasse i forbindelse med danskundervisningen.
MU har ikke en direkte interaktions mulighed, eleverne imellem – dvs. ingen direkte mulighed for at lave et digital praksisfællesskab. Så vi måtte være kreative.
Første opgave lød på idégenerering. De sad forskellige steder i rummet med hver sin computer og skrev ideer ned på det kollaborative værktøj: ‘Padlet’, gennem MU.
Anden opgave lød på at lave en kort film i grupper. En af grupperne var ligeledes udstyret med et GoPro.
Vi skabte en ramme og et formål, men ikke et LÆRINGSsformål. Dermed var vores tanke, at uformel læring ville have de bedste betingelser for at opstå. Vi læner os op af definitionen, at uformel læring sker, når der ikke er forberedt en aktivitet, som har en pædagogisk og læringsmæssig begrundelse. Selvom det åbenlyst er en udfordring at skabe et uformelt læringsrum i en formel kontekst, som skolen og i særdeleshed i MU er, hvor der skal placeres og beskrives færdighedsmål. Det paradoks beskriver og diskuterer Brown, Collins & Duguid.
Praksisfællesskabstanken udspringer fra Wenger, som i det hele taget plæderer for, at meget skal laves om, for at dette er muligt i en skolesammenhæng, og det er måske her it værktøjer kan åbne op for helt nye muligheder i det pædagogiske rum ( jvf Jessen)
Vores udformning af spørgsmål var ligeledes inspireret af Wenger
Som sagt var vi fra starten bevidste om udfordringerne med uformel læring og praksisfællesskaber i MU. Bl.a. det faktum, at for at det skal være et praksisfællesskab, skal fællesskabet kunne bestemme hvor gruppen skal hen, altså det skal være muligt, de selv styrer og bestemmer retningen og centrum, samt at de kan gå en helt ny vej. Dette synes umiddelbart svært i et så låst system som MU. Ligeledes at MU har en udfordring i forhold til at observere uformel læring, bl.a fordi vi har svært ved at se hvad der foregår. Vi får svært ved at observere den uformelle læring i praksis.
Men det vi så, synes vi faktisk er meget interessant 🙂 Vi så, at padlet gjorde det muligt for centrum at flytte sig, og det viste sig at være dynamisk. Centrum flytter sig konstant, der er lige meget plads til alle i gruppen og alle deltager forholdvis lige meget. Når vi så kigger på GroPro optagelserne fra den samme gruppe, så ser vi at der er markant forskel. Her tegner der sig et billede af, at det oftest er en der styrer og dominerer og dermed flytter centrum sig ikke i samme demokratiske og dynamiske grad.
I padletopgaven ser vi, at der sker en uformel læring i socialiseringen med hinanden. Det er tydeligt at se at eleverne interagerer med hinanden på kryds og tværs uden for deres computere, hvor de så går tilbage til deres computer og gruppearbejder online.
Det ser ud som om de også bliver inspireret af hinanden til det de laver i deres egen gruppe og dermed flytter centrum sig muligvis endnu mere.
Hvad vi også konkluderer er, at de faktisk lærer nye læringsværktøjer i forbindelse med samarbejdet. Her løser de en åben opgave, det er de ikke vant til, og tager selv over og hjælper hinanden til at komme i mål.
Vi observerer, at de “lærer” at finde ud af løsningen selvstændigt i et samarbejde med andre og at have hands on, og det virker til at være mere autentisk for dem.
Tilføj en kommentar
15 kommentarer til "Uformel læring i MinUddannelse"
I øvrigt en rigtig flot video, hvor form og indhold understøtter og interagerer på sigende vis! Mange teknologier inddrages og går op i en højere enhed.
Måske kan I også kigge på 21st skills ift. dannelse? Se fx definitioner her http://21skills.dk/#/info
For mig er dannelse overordnet ift. læring. Jeg er nok stadig i udgangspunktet tilhænger af Wolfgang Klafkis definition af dannelse som: Material-, formal- og kategorialdannelse. Set i lyset af den teknologiske udviklings fortsatte foranderlighed skal dette indtænkes – og flytter/udvider begreberne.
I forhold til Simons stærkeste elever – så er deres zone for nærmeste udvikling måske blevet berørt og udfordret på andre områder end de øvrige elever? Således at de også har lært noget, som du skriver.
[…] Modul 1 […]