Studerende får konkret hjælp til skrivning i ny bog

Stine Heger og Helle Hvass, retorikere og undervisningsudviklere fra CUDiM, har skrevet en bog om opgaveskrivning, som bygger på vejledning af 1000 studerende, deres spørgsmål og forfatternes svar. Bogen “Skriv og skriv – red din opgaveskrivning” bygger på en opfattelse af, at man kun bliver bedre til at skrive af at skrive.

”Man bliver ikke bedre til at skrive af at læse en bog. Derfor har vi skrevet en bog, som læseren også skriver i. Det er vores erfaring, at mange skriveproblemer hænger sammen med angst for at skrive noget forkert, så derfor har bogen fokus på det at være i en skriveproces, og på at gode færdige tekster bliver til ved at dårlige, ufærdige tekster bliver skrevet om mange gange”.

Sådan fortæller Helle Hvass og Stine Heger om bogen “Skriv og skriv – red din opgaveskrivning”, som de netop har udgivet.

Rodede skriveprocesser

Bogen er skrevet til studerende, som tror, at der er noget galt med dem, hvis de ikke helt har forstået, hvad en akademisk opgave er og som tænker, at de gør noget forkert, fordi de har

rodedeskriveprocesser. Bogen giver fx forskellige konkrete forslag til, hvordan man kan forberede og planlægge sin opgaveskrivning, hvordan man kan argumentere 

i sine opgaver og hvad man kan gøre, hvis man går i stå i sin skrivning.

De to forfattere trækker på deres egne erfaringer med, hvad de oftest vejleder i, når de giver skrivevejledning. Det er blevet til 42 forslag til måder, hvorpå studerende kan redde deres opgaveskrivning. Se et af de 42 eksempler fra Skriv og skriv – red din opgaveskrivning.

Læs mere:

 

 

Forrige artikel Næste artikel

Tilføj en kommentar

You may also like